Armon Vihreät ry. on yhdistys, joka edistää toiminnallaan vihreitä arvoja: luonnon- ja ympäristönsuojelua, kestävää kehitystä, yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa sekä positiivisen uskonnonvapauden ja katsomusten välisen ymmärryksen toteutumista yhteiskunnassa.

Armon Vihreät pyrkii vaikuttamaan uskontopolitiikkaan ja sen pohjalta käytävään keskusteluun yhteiskunnassa, uskonnollisissa yhteisöissä ja Vihreän puolueen sisällä.  Yhdistyksen tarkoitus ei ole tuoda uskontoa tai uskonnollisuutta politiikkaan. Vihreys ja uskonto eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Armon Vihreät näkee uskonnollisuuden mahdollisuutena ja voimavarana, jonka arvopohja voi motivoida kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.

Armon Vihreät kannustaa ihmisiä toista kunnioittavaan ja avoimen moniääniseen keskusteluun uskonnosta ja sen asemasta yhteiskunnassa. Tähän keskusteluun Armon Vihreät haluaa tuoda uskonnollisten ihmisten enemmistön äänen: sellaisen, joka pyrkii rakentamaan siltoja ja karsimaan ennakkoluuloja. Julkisuudessa käytävä uskontokeskustelu on usein kärjistävää. Tällöin voi syntyä helposti mielikuva konservatiiviryhmien äänestä uskonnollisten yhteisöjen ainoana äänenä.

Pyrimme tuomaan Vihreiden katsomuspolitiikkaan ja uskontokeskusteluun monipuolisuutta, uutta näkökulmaa ja asiantuntijuutta. Korostamme järjen ja sydämen ääntä, sekä vuoropuhelua, jossa toisen osapuolen vakaumusta kunnioitetaan, eikä pyritä loukkaamaan tai vahingoittamaan.

Vihreät ja monet uskonnolliset yhteisöt jakavat monia samoja arvoja ihmisarvon kunnioittamisesta, oikeudenmukaisuudesta ja ympäristön varjelemisesta. Uskonnollisten yhteisöjen ja vihreän liikkeen toista kunnioittava elo rinnakkain ja samojen jäsentensä kautta myös osin limittäin on näiden kaikkien yhteisöjen etu.

IHMISOIKEUSKYSYMYKSET

Ihmisarvo on luovuttamaton. Armon Vihreät toimii oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta maailmassa. Siksi haluamme edistää taloudellisen hyvän oikeudenmukaisempaa jakautumista ja vastuun kantamista muualta tulevista lähimmäisistä. Kannatamme kaikkien ihmisten yhdenvertaista ja kunnioittavaa kohtelua. Siksi puolustamme vähemmistöjen asemaa uskonnollisissa yhteisöissä ja yhteiskunnassa.

VIHREÄ NÄKÖKULMA USKONNOLLISISSA YHTEISÖISSÄ

Uskonnollisten yhteisöjen on osallistuttava luomakunnan varjelemiseen eli toimittava ekologisesti kestävällä tavalla ilmastonmuutosta torjuen ja luonnon monimuotoisuutta suojellen. Myös muut kestävän kehityksen tavoitteet on toiminnassa otettava huomioon. Esimerkiksi Suomen evankelis-luterilainen kirkko omistaa merkittävän kiinteistö- ja maaomaisuuden ja on merkittävä työllistävä organisaatio. Siksi sen ympäristöteoilla on hyvän esimerkin antamisen lisäksi selkeä merkitys ympäristölle. On myös oleellista, miten uskonnolliset yhteisöt toimivat ja käyttävät rahojaan vähemmistöjen ja muiden heikommassa asemassa olevien auttamiseksi.

USKONTOPOLITIIKKA JA USKON VAPAUS

Armon Vihreät kannattaa positiivisen uskonnonvapauden mallia. Siinä pyritään takaamaan kaikille uskonnollisille yhteisöille samat mahdollisuudet ja oikeudet yhteiskunnassa. Positiivinen uskonnonvapaus takaa uskomisen ja toiminnan vapauden ja toisaalta antaa vapauden olla myös uskomatta.

Armon Vihreät eivät kannata uskonnollisen toiminnan mahdollisuuksien ja yhteiskunnallisen näkyvyyden rajoittamista. Moniarvoisessa yhteiskunnassa uskontojen ja niiden symbolien näkymistä julkisessa tilassa tulee hyväksyä tai vähintäänkin sietää.

Haluamme edistää asiallista keskustelua uskonnoista sekä Vihreän puolueen sisällä että sen ulkopuolella. Käymme avointa keskustelua konkreettisista uskontopoliittisista kysymyksistä. Tahdomme edistää sellaista uskontopoliittista keskustelua, joka edistää yhteiskuntarauhaa.

Armon Vihreät haluaa demokraattisella päätöksenteon keinoilla tuoda vihreitä näkökulmia ja arvoja uskontojen sisäisiin keskusteluihin.

USKONNOLLISUUS VOI MOTIVOIDA VIHREIDEN ARVOJEN MUKAISEEN TOIMINTAAN

Uskonnolliseen vakaumukseen pohjautuvat arvot voivat olla merkittävä motivaattori ja muutosvoima vihreiden arvojen edistämisessä. Uskontojen rooli esimerkiksi ilmastotyössä kasvaa ja sillä voi olla merkittävä rooli sekä yksittäisten ihmisten motivoitumisessa että suurten ihmisjoukkojen toiminnassa. Tämä voimavara on syytä tunnistaa.

RAUHAN VIESTI ON USKONTOJEN YTIMESSÄ

Uskonnonvapauden laaja toteutuminen ja uskonnollisten yhteisöjen välinen toimiva vuoropuhelu rakentavat yhteiskuntarauhaa. Kaikille uskonnollisille yhteisöille kuuluvat yhteiskunnassa samat mahdollisuudet ja oikeudet.