Esittelyssä Armon Vihreitä ehdokkaita

katja_andrejev

KATJA ANDREJEV, 131 Kaakkois-Suomi

Olen Katja Andrejev, eduskuntavaaliehdokas 131 Kaakkois-Suomesta. Olen kahden lapsen äiti Haminasta. Tällä hetkellä työskentelen liiketalouden opettajana, ja työni ohella opiskelen ammatilliseksi erityisopettajaksi. Toimin Vihreän liiton puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajana, jolloin minulla on suora näkymä valtakunnan politiikkaan. Olen paikallisyhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja, sekä kaupunginvaltuutettu ja -hallituksen jäsen. Toimin myös kirkkovaltuuston varapuheenjohtajana.

Haluan olla se ääni joka huutaa muistutuksen tasa-arvosta päätöksenteossa niin että esim. alueellisesti kaikki ovat samassa asemassa. Haluan olla muistuttamassa siitä miten erilaisia ihmisiä täällä asuu, ja miten se pitää ottaa huomioon.

Mitä vihreys tuo kirkkoon ja päinvastoin?
Kristilliset arvot ovat vihreitä ja vihreät arvot ovat kristillisiä. Toisemme kunnioittaminen ja huomioonottaminen on luonnollinen osa molempia.

Miten positiivista uskonnonvapautta voisi edistää suomalaisessa yhteiskunnassa?
Suurin ongelma lie asenne, johon parhaiten voi puuttua asennekasvatuksella. Ei tehdä tästä isoa ongelmaa, vaan ymmärretään että jokainen saa uskoa ja harjoittaa uskontoaan vapaasti niin kauan kuin ketään ei vahingoiteta.
__________________________________________________
Eve_Rämö_2015
EVE RÄMÖ 120, Uusimaa

Sydän. Järki. Tahto. Olen 31-vuotias vantaalainen, aktiivinen inhimillisyyden ja tasa-arvon puolustaja. Olen koulutukseltani sosionomi-kirkon nuorisotyönohjaaja ja työskennellyt monipuolisesti sosiaalialalla, erityisesti lastensuojelussa, lasten, nuorten ja perheiden parissa. Empatia, toisista huolehtiminen ja oikeudenmukaisuus ovat minussa myötäsyntyisiä ominaisuuksia. Haluan puhua heidän puolestaan, joiden oma ääni ei kanna. Kampanjani pääteemoja ovat perustulo, lähiöt ja asuminen, tasa-arvo, luonto ja energia, eläinten oikeudet sekä lastensuojelu.Päätöksenteossa pidän tärkeänä sitä, että se on aidosti avointa ja demokraattista ja että siihen voi vaikuttaa. Päätöksenteko ei saa karata liian kauas käytännön tasosta.Asun Korsossa puolisoni ja kissojeni kanssa. Olen aktiivinen kotikissaharrastaja ja luonnon ystävä, joka viihtyy vapaa-ajallaan metsässä vaeltaen ja sienestäen. Eläinten ja luonnon hyvinvointi ovat minulle luovuttamattomia perusarvoja.

* Mielestäsi tärkein asia mihin aiot yrittää vaikuttaa jos/kun pääset eduskuntaan?

Haluan vaikuttaa siihen, että kaikkien elämä Suomessa olisi mahdollisimman tasa-arvoista. Tämä tarkoittaa niin sukupuolten välisien tasa-arvoerojen tasaamista kuin esimerkiksi seksuaalivähemmistöjen asioiden ajamista. On myös tasattava alueellista eriarvoisuutta ja puututtava tuloerojen kasvuun.

* Mitä vihreys tuo kirkkoon ja päinvastoin?

Vihreys tuo kirkkoon lähimmäisenrakkautta, aitoa välittämistä ja toisista huolehtimista. Vihreä aate ja kirkko sopivat hyvin yhteen. Vihreys tuo kirkkoon myös ekologista kestävyyttä arjen valinnoissa.

* Miten positiivista uskonnonvapautta voisi edistää suomalaisessa yhteiskunnassa?

Positiivista uskonnonvapautta tulee edistää yhteiskunnan kaikilla tasoilla. Positiivinen uskonnonvapaus on sitä, että arvostamme aidosti kaikkia uskontoja ja uskonnottomuutta ja jokaisen oikeutta valita. Uskonto saa näkyä ja kuulua niin kaduilla kuin arjessakin. Oman uskonnon opetuksesta ei tule luopua.

______________________________________________

kuparinen_liisa

LIISA KUPARINEN 19, Keski-Suomi

Olen 32-vuotias jyväskyläläinen ekonomi, väitöskirjatutkija, IT-alan pienyrittäjä, koiraharrastaja ja kirkkovaltuutettu. Kirkossa taustani on avaran armon körttiläisyydessä.

Minulle tärkeää on tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, huolenpito ja avun saaminen ihmisen sitä tarvitessa sekä eläinten hyvinvointi. Äänestä minut: lähimmäisyyden, eläinten ja tasa-arvon puolustaja, eduskuntaan!

Haluan turvata Suomen säilymisen hyvinvointivaltiona. Jokaisella on oltava yhtäläinen ihmisarvo ja elämisen edellytykset – riippumatta koulutuksesta, työtilanteesta, perhemuodosta tai muista seikoista.

Haluan madaltaa kynnystä yrittäjyyteen huolehtimalla yrittäjän sosiaaliturvan kuntoon. Perustulo tekisi kaikesta työnteosta kannattavaa. Resursseja ei pidä tuhlata byrokratiaan eikä yksilöä saa kyykyttää heikoimmillaankaan.

Eläinsuojelulain uudistus tulee viedä päätökseen. Koska eläimet antavat meille paljon, on meidänkin syytä antaa eläimille mahdollisuus hyvinvointiin.

Haluan, että eläinsuojelulaki uudistetaan niin, että myös tuotantoeläintemme elinolot ovat sellaiset, että niissä on mahdollisuus voida hyvin. Aion toimia myös sen eteen, että tuloerot kapenevat, syrjäytyneisyys vähenisi ja hyvinvointi kasvaisi.

* Mitä vihreys tuo kirkkoon ja päinvastoin?

Vihreys tuo kirkkoon ympäristövastuuta ja kirkko vihreyteen lähimmäisyyden ja armon korostumista.

Parhaiten edistämme positiivista uskonnonvapautta vaikuttamalla asenteisiin sitä kautta, että toimimme itse uskontoa positiivisesti julki tuoden: armoa, suvaitsevaisuutta ja lähimmäisyyttä korostaen.