Pois siirtomaa-ajan poteroista

Ympäristöministeri Ville Niinistön vierailua Kilpisjärvellä arvioitiin Lapin Kansan pääkirjoituksessa (LK 6.6.) huomiota herättävällä tavalla. Tekstissä muistutettiin lappilaisia lukijoita siirtomaaherra-ajoista sekä 30 vuotta vanhasta tiehankkeesta. Lehti voi tietysti vapaasti valita oman näkökulmansa: vanhoja epäluuloja voidaan vahvistaa tai voidaan katsoa luovasti ja positiivisesti eteenpäin.

Pääkirjoituksen otsikko oli kuitenkin mainio: siirtomaaherra-ajat ovat todellakin ohitse. Nyt meitä lähestytään keskustellen, toiveita kuunnellen ja myönnytyksiin valmiina. Puiston vaihtoehtoisia rajauksia on neljää eri kokoluokkaa ja selvitystyö odottaa paikallisilta ehdotuksia tärkeimmistä säilytettävistä kelkkareiteistä ja lentokuljetuksista. Mitään pääkirjoituksen mainitsemia ”kauppoja” ei keskeneräisessä prosessissa voinut vielä syntyäkään.

Niinistöltä ei puuttunut rohkeutta tulla ylä-Lappiin, mutta mitä me teemme? Kaivaudummeko vain syvemmälle vanhoihin poteroihin ja ryhdymme ihan varmuuden vuoksi siilipuolustukseen? Se tuntuu ehkä tutulta ja turvalliselta, mutta uskaltautuminen pois omalta mukavuusalueelta voisi avata uusia näköaloja ja mahdollisuuksia.

Lapin menestystä palvelee parhaiten avoimuus, rohkeus sekä valmius ja kyky keskusteluun.

Sari Ylipulli, pj

Rovaniemen Vihreät ry