Hallitus hyväksyi viime viikolla Suomelle uuden Arktisen Strategian, jossa kestävä kehitys nostettiin yhdeksi neljästä pääteemasta. Strategiassa todetaan, että ympäristön asettamia reunaehtoja ei voi ohittaa taloutta edistettäessä, vaan luonnonvarojen kestävä käyttö on olennainen osa sitä.

Ympäristön arvon huomioon ottaminen kulkee koko strategian läpi jopa niin että Suomi asettuu siinä ensimmäisenä arktisena valtiona tukemaan pohjoisnapaa ympäröivän kansainvälisen merialueen suojelua.

Kiitoksen sanat voisi mainita myös siitä, että ohjelmassa huomioidaan arktisen alueen asukkaat. Strategiassa todetaan, että ihmisten hyvinvointi on turvattava riittävällä palveluverkostolla, ja että alkuperäiskansojen asemaa on edistettävä. Strategiaan on kirjattu ILO 169  -yleissopimuksen ratifiointi.

Luonto asettaa rajat ihmisen toiminnalle,sillä se tarjoaa myös mahdollisuudet. Siksi ympäristöä tulee vaalia. Me Lapissa olemme onnellisia, koska meillä riittää puhdasta luontoa ja luonnonrikkauksia, jotka turvaavat myös tulevaisuutemme. Rikkautemme eivät kuitenkaan kanna kovin pitkälle, mikäli emme me kanna vastuutamme.

Suomella on erityisosaamista myös niillä tekniikan aloilla, joiden avulla kestävän kehityksen mukainen toiminta herkässä arktisessa ympäristössä on mahdollista. On erittäin positiivista, että hajautettu energiantuonto on nostettu mukaan strategiaan: uusiutuvissa energian tuotantotavoissa piilee paljon taloudellisia mahdollisuuksia ja työpaikkoja. Osaaminen on perinteisesti ollut Suomen paras vientituote ja niin on toivottavasti myös jatkossa. Muuttuvassa maailmassa on kuitenkin panostettava ei-perinteisiin osa-alueisiin.

Arktiseen strategiaan voitte tutustua tarkemmin osoitteessa

Tänään Suomen luonnon päivänä nautitaan sen puhtaudesta ja rikkaudesta. Pitkää ikää Suomen ja Lapin luonnolle!