Lapin vihreät on huolissaan ympäristövalvonnan painopisteen muuttumisesta ennakkovalvonnasta jälkivalvontaan ilmoitusmenettelyn yleistyessä.

”Sääntelyn purusta puhutaan politiikassa ja julkisuudessa helposti vähättelevään sävyyn tarpeettoman byrokratian karsimisena. Ympäristövalvonnan kehittämiseen on kuitenkin suhtauduttava vakavasti – vain kestävällä elinkeinotoiminnalla voidaan turvata sekä ympäristön että lappilaisten ihmisten hyvinvointi”, Lapin vihreiden puheenjohtaja Satu Kuha toteaa.

On kyseenalaista väittää uudistusten keventävän ympäristöviranomaisten työkuormaa. Lupamenettelyn väljentäminen lisää tarvetta aktiiviseen jälkivalvontaan ja pahimmassa tapauksessa kostautuu ympäristörikkeinä tai -ongelmina.

”Jälkivalvonnalla ei voida aina hallita tai korjata syntyneitä ongelmia. Emme tarvitse enää yhtään esimerkkiä siitä, miten puutteellisesti kirjoitettu lupa johtaa tilanteisiin, joissa toiminnanharjoittajalla ei ole selkeää vastuuta toimia ympäristön kannalta kestävästi. Ei enää sameita jokia tai mönkijöillä myllättyjä suoalueita”, Kuha vaatii.

Lapin vihreät kokoontui 26.11. Kittilässä syyskokoukseensa tekemään henkilövalintoja sekä suunnittelemaan vuoden 2017 toimintaa. Piirin johdossa jatkaa Satu Kuha Inarista. Hallituksessa vuonna 2017 toimivat Pekka Nyman Pelkosenniemeltä, Marjaana Vuontisjärvi Rovaniemeltä,
Kalle-Pekka Hietala Kemistä, Petri Leinonen Torniosta, Emilia Nieminen Inarista ja Kati Alajärvi Sodankylästä sekä varajäseninä Kaisa Kulmala Sodankylästä, Annakaisa Tikkinen Kolarista ja Sari Ylipulli Rovaniemeltä.

Näkyvän kuntavaali- sekä maakuntavaalikampanjan lisäksi Lapin vihreiden tavoitteena ensi vuonna on edistää vihreitä näkemyksiä lappilaisessa päätöksenteossa sekä lisätä puolueen tietoisuutta lappilaisesta toimintaympäristöstä.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Satu Kuha