Valtuustoryhmän esittelyvuorossa on ensimmäisen kauden valtuutettu Minna Haavisto.

Mikä on suosikkipaikkasi Porissa?
”Kyläsaari, jossa asun. Tämä on ihana kylä, jossa luonto on lähellä ja mukavia ihmisiä ympärillä. Kylän sydämessä toimii vanhasta koulusta talkoilla remontoitu kylätalo, joka tarjoaa monenlaisia harrastusmahdollisuuksia lähialueen asukkaille.”

Mikä mielestäsi kuvaa porilaisuutta parhaiten?
”Vaatimattomuus. Se taitaa kyllä olla ihan koko Satakunnan laajuinen ominaispiirre. Porilaisilla olisi kyllä paljonkin aihetta ylpeyteen, mutta monesti takerrutaan vain joihinkin pieniin epäkohtiin. Muualta tänne muuttaneen tunnistaa yleensä siitä, että hän kehuu Poria.”

Millainen on sinun tulevaisuuden Porisi?
”Tulevaisuuden Porissa on hyvä asua ja elää kaiken ikäisten. Lapsille on tarjolla harrastustoimintaa ja varhaiskasvatusta, jossa opitaan ryhmässä toimimisen taitoja. Nuorille pystytään tarjoamaan opiskelupaikkoja, joista löytyy sujuvia polkuja työelämään. Työnteko on innostavaa ja työtä on tarjolla kaikille halukkaille. Terveydenhuolto toimii ja sitä kehitetään kaupunkilaisten ehdoilla. Ikäihmisille löytyy turvallisia asuinympäristöjä, jotka ottavat inhimillisesti huomioon erilaisten elämäntilanteiden asettamat rajoitukset.”

Miten rentoudut?
”Liikkumalla luonnossa ja tekemällä puutarhatöitä. Talvella joogaamalla ja zumbaamalla, sekä viettämällä aikaa perheen ja lasten kanssa.”

Olet jäsenenä teknisessä lautakunnassa. Miksi tämä osa-alue kiinnostaa sinua?
”Olen koulutukseltani tekniikan tohtori ja kaikki tekninen kehitys kiinnostaa. Erityisesti rakennusten sisäilmaongelmat ovat tällä hetkellä se asia, johon haluan päästä vaikuttamaan. Kiinteistöt kuuluvat tekniseen toimialaan, joten lautakunnan jäsenenä pääsen juuri oikean päätöksenteon äärelle.”

Millainen olet vaikuttajana?
”Minun on ensin hahmotettava kokonaisuus: mitä kaikkea päätettäviin asioihin liittyy ja millaisia ovat muut päätöksentekijät ja asioiden valmistelijat. Sitten on löydettävä oikeat ihmiset ja keskusteltava heidän kanssaan. Haluan lisää avoimuutta päätöksentekoon, joten pyrin tuomaan myös suuren yleisön tietoon päätöksiä ja niiden taustoja.
Kuuntelen mielelläni erilaisia näkemyksiä asioista, koska mitä enemmän saan tietoa asioiden eri puolista, sitä varmempi voin yleensä olla omasta kannastani. Olen myös valmis muuttamaan kantaani, jos joku pystyy esittämään minulle paremmat perustelut kuin omani.
Kaikilla päätöksillä on aina sekä hyviä että huonoja seurauksia. Hyviä pitää vain olla enemmän, jotta päätös olisi perusteltu.”

YSTÄVÄKIRJA

Nimi: Minna Haavisto
Ikä: 45
Ammatti: projektipäällikkö
Kaupunginosa: Kyläsaari

Lapsuuden toiveammatti: arkkitehti (oikeastaan nuoruuden toiveammatti)
Lempikirja: Tatu ja Patu -sarja, jota luemme lasten kanssa
Unelmien matkakohde: Lapin tunturimaastot
Ketä ihailet? Positiivisia ja mukaansatempaavia ihmisiä, mutta myös heitä, jotka uskaltavat esittää mielipiteensä, vaikka se ei vastaisikaan enemmistön mielipidettä. Usein ihailen myös heitä, jotka osaavat perustella kantansa lyhyesti ja ytimekkäästi ja tietävät mistä puhuvat.
Olet menossa naamiaisiin. Mikä on hahmosi? Joku, minkä saa kehitettyä kierrätysmateriaaleista