31.1 Riihimäen teatterilla järjestetään keskustelutilaisuus junaliikenteestä. Minä en itse valitettavasti pääse tilaisuuteen paikan päälle, koska olen junaillut itseni tuolloin yliopistolle Jyväskylään. Menkää te muut, kaikki kynnelle kykenevät, puolustamaan Kanta-Hämeen alueen junaliikennettä. Sitä on heikennetty oleellisesti viime aikoina.

Meillä on maassamme runsaasti alueita, jossa pitkän matkan junat kulkevat vain yhdellä raiteella. Koska raiteita ei ole, liikenne ei ole sujuvaa. Jompaan kumpaan suuntaan kulkeva, joutuu väliasemalla tai ohituskohdassa odottelemaan vastaan tulevaa liikennettä. Jos ohittava liikenne on myöhässä, se myöhästyttää myös toiseen suuntaan kulkevaa liikennettä. Tämä on mielestäni oleellinen seikka, joka tulee huomioida junista ja niiden matka-ajan nopeuttamisesta puhuttaessa. Raiteettomuus kun vaikuttaa oleellisesti pitkän matkan junien matka-aikaan.
Tähän maanlaajuiseen ongelmaan Liikenneviraston ja VR:n pitäisi kehittää ratkaisu. Ratkaisu ei ole pysähdysten vähentäminen Riihimäen ja koko Kanta-Hämeen alueelta. Alueemme ei saa joutua koko rataverkon ongelmien maksajaksi.

Junien suurkuluttaja
Anne Lindgren