Olemme tehneet suomalaista ja eurooppalaista poliittista historiaa

11.4.2017

Vihreillä oli vain 14 ehdokasta verrattuna edellisten vaalien 22:een. Kasvatimme äänimääräämme jonkun verran ja onnistuimme pitämään paikkaluvun samana. Oli kiva huomata, että ihmisläheinen ja kaikkien vihtiläisten parasta ajava politiikkamme tuo tulosta ja saa vastakaikua kylissä ja keskustoissa. Vihreiden Ida Välimaa sai kolmanneksi eniten ääniä, huikeat 333.

Valtakunnallinen vaalituloksemme oli 12,4 %. Saimme 319 440 ääntä. Se on lähes satatuhatta ääntä enemmän kuin tähän asti parhaissa kunnallisvaaleissa. Se on aivan huikea tuki äänestäjiltä vihreille arvoille.

Olemme tehneet suomalaista ja eurooppalaista poliittista historiaa.

Vain Itävallassa vihreät ovat onnistuneet nousemaan yli kymmenen
prosentin kannatuksen – ja pysymään siellä. Jopa mahtavat Saksan Vihreät ovat käyneet vain kerran yli kymmenen prosentin rajan. Meidän 12,4 % kannatustamme parempaa en tiedä yhdenkään eurooppalaisen vihreän puolueen saaneen valtakunnallisissa vaaleissa.

Viime kuukausien aikana vihreät ovat osoittaneet eri maissa, että suunta kohti yhä kovempaa, kestämättömämpää ja epäinhimillisempää politiikkaa ei ole luonnonlaki. Äänestäjät haluavat valita toisin. On mahdollista tarjota vaihtoehto: avoimen ja suvaitsevaisen tulevaisuuden vaihtoehto, joka puolustaa ympäristöä, tasa-arvoa ja inhimillisyyttä. Tarjoamalla
tämän vaihtoehdon vihreät voittivat juuri presidentinvaalit Itävallassa, parlamenttivaalit Hollannissa – ja nyt kuntavaalit Suomessa.
Iloista, vihreää kevättä teille kaikille!

Arkisto