Armon Vihreiden seurakuntavaaliohjelma 2022

VIHREÄ KIRKKOMME

… ON TOIVON KIRKKO

Liturgisena värinä vihreä symboloi toivoa. Olemme tulevaisuuteen katsovia ja teemme päätökset eettisesti kestävästi. Vihreässä kirkossa ei takerruta vanhoihin toimintamalleihin vaan luodaan rohkeasti uutta. Kirkko seuraa yhteiskunnan muutoksia ja kykenee sopeutumaan uuteen luopumatta silti identiteetistään. Osallisuus ja yhdenvertaisuus on kaiken toiminnan kantava periaate. Jokaisella on oikeus tulla kohdatuksi ja kuulluksi. Avoimuus luo osallisuutta ja sen myötä toivoa. Siksi päätökset tuodaan julkisuuteen internetissä ja muissa tiedotuskanavissa.

… SUOJELEE YMPÄRISTÖÄ JA TORJUU ILMASTONMUUTOSTA

Ympäristön tila ja ilmastonmuutos koskettavat kirkkoa, seurakuntia ja niiden jäseniä. Seurakuntien toiminnassa ekologisuus ja resurssiviisaus ovat keskeisessä asemassa. Seurakunnat huomioivat ilmastonäkökulman niin hankinnoissa, energian käytössä kuin liikkumisessa. Rakennusten kunto on osa ympäristönsuojelua ja myös sisäilmaan kiinnitetään huomiota. Seurakuntien ulkoalueet pidetään mahdollisimman vehreinä. Myös eläinten hyvinvointi huomioidaan, olipa kyseessä luonnonvaraiset eläimet, lemmikit tai tuotantoeläimet.

… TORJUU KÖYHYYTTÄ JA EHKÄISEE SYRJÄYTYMISTÄ

Kirkon tehtäviin kuuluu hyvinvoinnin tukeminen. Vihreässä kirkossa kehitetään jatkuvasti uusia tapoja köyhyyden ja syrjäytymisen torjuntaan. Minkäänlaista syrjintää ei hyväksytä. Vihreässä kirkossa tunnustetaan myös mielenterveyden tärkeys. Keskusteluavun tarjoamisen lisäksi huolehditaan, ettei diakoniatyöstä, lapsityöstä, nuorisotyöstä, perhetyöstä, vammaistyöstä tai vanhustyöstä leikata.

… TOIMII MAAILMANLAAJUISESTI JA PAIKALLISESTI VUOROVAIKUTUSTA YLLÄPITÄEN

Keskusteluyhteys eri katsomusten ja uskontokuntien kanssa niin Suomessa kuin maailmallakin on tärkeä tapa luoda yhteistä hyvää. Kunnioittava vuoropuhelu erilaisten ihmisten kesken tuottaa kaikille osapuolille mieluisia hedelmiä. Vihreä kirkko tekee uusia avauksia ja rohkaisee monipuoliseen keskustelukulttuuriin niin kirkossa kuin sen ulkopuolellakin.

… ON KAIKILLE TURVALLINEN

Vihreässä kirkossa kaikilla ihmisillä on yhdenvertaiset oikeudet. Kenenkään ei tarvitse joutua pelkäämään identiteettinsä vuoksi. Jokainen ihminen kohdataan yksilönä. Vihreän kirkon periaatteisiin kuuluu myös kaikenlaisten seurakuntalaisten kutsuminen mukaan toimintaan. Luottamushenkilöiksi ja työntekijöiksi valitaan ihmisiä moninaisista lähtökohdista, kuten nuoria, vammaisia, seksuaali-, suhde- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia sekä ulkomaalaistaustaisia tilanteen mukaan. Vihreä kirkko elää ajassa ja tulevaisuuden toivossa. Vihreä kirkko vihkii avioliittoon kaikki kirkkoon kuuluvat, rippikoulun käyneet parit.