Yleistä 

Olemme antaneet osayleiskaavaluonnoksesta lausunnon 24.3.2014. Siinä on kiinnitetty huomiota osayleiskaavan tavoitteisiin ja mitoituksiin, aluevarauksiin, Kauttuanmetsän alueeseen ja esitetty tehtäväksi olennaisia muutoksia osayleiskaavaan. Nyt nähtävään ehdotukseen muutoksia on tehty kuitenkin vain vähän ja suurimmat ongelmakohdat on edelleen säilytetty.

 

Tavoitteet ja mitoitukset

Osayleiskaavaehdotuksessa on tarkistettu jossain määrin mitoituksia, mutta uusien asuntoalueiden (108 ha), yritysalueiden (187 ha) ja palvelualueiden (14 ha) määrät ovat edelleen moninkertaisia tarpeeseen nähden.

Tilastokeskuksen ennusteen mukaan Euran asukasmäärä laskee vuoteen 2040 mennessä yli tuhannella asukkaalla. Vaikka otetaan huomioon vaihtoehtoja koskevat tavoitteet ovat asumisen ja yritys- ja palvelualueiden mitoitukset edelleen täysin epärealistisia. Ylisuuret mitoitukset aiheuttavat tarpeettomien aluevarausten takia myös ongelmia.

Tavoitteita asetettaessa ei ole tehty edelleenkään perusteellista analyysiä nykytilanteesta (nykyiset tontit, vapaat/vajaakäyttöiset yritystilat, liiketonttien lisärakentaminen ja saneeraus), eikä ole otettu huomioon myöskään suunnitelman vaikutusta kunnan muihin taajamiin ja niiden kehittymiseen. Kaavaehdotuksessa on unohdettu maankäyttö- ja rakennuslain mukaisista maankäytön tavoitteista kestävän kehityksen, hyvän elinympäristön ja yhdyskuntarakenteen eheyttämisen näkökulmat. Tämän takia osayleiskaavaa tulisi täydentää tarkemmalla nykytilanteen analyysillä, kestävän kehityksen toteutumista ja myös taloudellisuutta (kaavatalous, vastuut kunnalle) koskevilla arvioilla ja muuttaa kaavaa nämä selvityksetkin huomioon ottamalla.

Osayleiskaavassa erillisiä asuinalueita ja asuinalueiden laajennuksia taajaman reunoille on perusteltu mm lievealuerakentamisen ehkäisemisellä. Perustelu ei pohjaudu mihinkään tutkimustietoon. Tosiasiassa tällaiset lähinnä lisäävät pyrkimystä rakentaa taajaman ulkoreunoille.

 

Aluevaraukset ja vaikutukset

Edellä on todettu yleisellä tasolla osayleiskaavaehdotuksen keskeiset ongelmat. Tarkastelemme seuraavassa osayleiskaavan aluevarauksia sekä esitämme muutokset olennaisimpiin ongelmakohtiin.

Yleisesti toteamme, että kestävän kehityksen, toimivan ja taloudellisen yhdyskuntarakenteen näkökulmasta Euran keskustaajamaa on edelleen tiivistettävä eikä hajautettava.

 

Asuntoalueet

 

Seuraavat asuinaluevaraukset on kokonaan poistettava:

 

Kiperi ja Patrakka, yht 32 ha

Esitetyt alueet ovat erillisiä, taajamasta täysin irrallisia,

yhdyskuntarakennetta hajauttavia ja näin MRL:n 39 §:n sekä

valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden vastaisia.

Kiperin alue on lisäksi liito-oravan elinpiiriä.

 

Tirkkeli, Vohlonen, yht 13 ha

Alueet ovat yhdyskuntarakennetta hajauttavia, taajaman

reuna-alueita. Ne vaarantavat myös suojelu- (Vohlonen) ja

virkistysalueita (Tirkkeli) ja ovat hyvin epätaloudellisia.

 

Lohiluoma, yht 3 ha

Esitetty lisärakentaminen vaarantaa Naturaa ja tuhoaa

tärkeän vanhan metsän alueen. Alueen osalta tulee – jos

varauksesta ei luovuta – tehdä erillinen Natura–arvio.

 

Lisäksi tulee tarkkaan harkita pienempien asuinalueiden laajennuksia kantatien 43 länsipuolella niiden aiheuttaman liikennemäärien lisääntymisen (liikenneturvallisuus), taloudellisuuden ja virkistyskäyttövaikutusten (ulkoilureitti ym) takia.

 

Kauttuanmetsän osayleiskaavavarauksia käsittelemme erikseen myöhemmin.

 

Liike/palvelualueet

Seuraaviin varauksiin on tehtävä muutoksia:

 

Kantatien 43 ja valtatien 12

risteys, lähialueet

On poistettava kaikki uudet rakentamis- yms varaukset

Euran Pirtin ja koulun väliltä sekä niiden ja valtatien/

kantatien väliltä Miekkatiehen saakka. Alue on valtakunnallisesti

merkittävää kulttuurimaisemaa (Kirkko,

Pirtti), joka tulee ehdottomasti säilyttää nykyisellään.

 

Kantatien länsipuolelle tehty ns Länsiportin aluevaraus on

myös kyseenalainen kulttuurimaiseman ja liikenteen

(liikenneturvallisuus) näkökulmasta ja on myös

ylimitoitettu. Muutoksella on haitallinen vaikutus maisemakuvaan.

 

Teollisuus/yritysalueet

 

Fankkeen teollisuusalueen aluevaraus valtatien 12 etelä-

puolella on poistettava. Se on maakuntakaavan vastainen,

liikenneturvallisuuden kannalta erittäin huono ja sillä

sijaitsee Ruonojan varren arvokas lehto.

 

Suojelualueet

 

Natura/Pyhäjärvi

Natura-alueen tarkoituksen vaarantavana on poistettava

uusi Lohiluoman asuinalue (kts edellä Lohiluoma).

 

Metsola/muut luonnonsuojelualueet

Luonnonsuojelualueiden osalta on harkittava kokonaan

uudelleen ulkoilureittien merkitseminen. Luonnonsuojelu-

alueille ei tule ohjata myöskään tarpeetonta liikkumista,

jotta suojelun tavoite ei vaarannu.

 

Kauttuanmetsän alue

Kauttuanmetsän alue esitetään osayleiskaavassa edelleen rakennettavaksi lähes kauttaaltaan ja niin, että alueen halkaisee Satakunnankatu ohikulkutiehen saakka.

Kauttuanmetsän alueella on poikkeuksellisen suuri merkitys keskustaajaman asukkaiden hyvinvoinnin, terveyden ja viihtyisyyden kannalta. Sitä osoittavat lähes 1800 asukkaan vetoomukset valtuustolle ja alueen polkuverkoston erittäin vilkas käyttö. Pääosalle taajaman asukkaista se on myös ainoa metsäinen lähivirkistysalue. Sen virkistyskäytöllä on pitkät, kymmenien vuosien perinteet, eikä se ole korvattavissa millään muulla ratkaisulla.

Osayleiskaavan mukainen kaavoitus tuhoaa alueen virkistyskäytön. Kapeilla metsäkaistoilla sijaitsevat ulkoilureitit asuntoalueen sisällä eivät edes pieneltä osalta toteuta tätä tarvetta, varsinkin kun reitteihin sisältyy myös vilkasliikenteisen Satakunnankadun alituksia. Ulkoilureitit alueen pohjoisosassa on myös suunniteltu niin, että ne haittaavat merkittävästi liito-oravan elinympäristöä ja siltä osin ne on myös poistettava.

Kauttuanmetsän alueen läpi on suunniteltu rakennettavaksi maantiehen 204 saakka leveä päätie (Satakunnankatu)., jolle myös raskas liikenne siirtyy. Ratkaisu pilaa lopullisesti myös kuvitelmat viihtyisästä asuinalueesta. Sillä on haitallinen vaikutus myös nykyiseen Maasillan alueeseen ja Satakunnankadun varteen siksi, että melu-, pöly- yms vaikutukset lisääntyvät moninkertaisiksi. Meluvaikutus kasvaa olennaisesti siksi, että alueella on merkittävä korkeusero.

Kauttuanmetsään kohdistuvat asukkaiden perustellut vetoomukset eivät ole toistaiseksi johtaneet mihinkään tulokseen. Osayleiskaavaehdotus ja Kauttuanmetsä I kaavaehdotus viittaavat siihen, että kunta ei halua kuulla asukkaitaan. Kunta voi toimia toisinkin keskustelemalla asiallisesti alueen asukkaiden kanssa. Keskusteluissa on mahdollista löytää myös kompromissi poistamalla alueen läpikulku ja osa asuinalueista. Näin voitaisiin välttää myös vuosia kestävä valituskierre.

 

Osayleiskaavaehdotuksen jatkokäsittely

Edellä sanotun perusteella esitämme, että

osayleiskaavan valmistelua jatketaan poistamalla, muuttamalla ja tarkistamalla edellä esittämämme varaukset ja määräykset sekä ottamalla huomioon myös viranomaisten lausunnoista aiheutuvat ja muut perustellut muutosehdotukset,

Kauttuanmetsän osalta järjestetään Pro Kauttuanmetsä -liikkeen kanssa uudet keskustelut ja niiden pohjalta tarkistetaan tämän alueen kaavoitus.

Näiden toimenpiteiden jälkeen osayleiskaavaehdotus on syytä asettaa vielä uudelleen nähtäväksi.

 

Edellä mainitulla menettelyllä voidaan välttää myös pitkä valituskierre.

 

 

Ala-Satakunnan Vihreät ry

 

Jorma Hinkkanen, puheenjohtaja        Kati Haukioja, sihteeri