Vaaliteema 1: Tasa-arvo, hyvä elämä kaikille yhdenvertaisesti

| 2.5.2021 | Vaaliteemat, Yleinen

Tässä kirjoitussarjassa esittelemme Muuramen Vihreiden vaaliteemat ja niihin liittyviä, meille tärkeitä kysymyksiä.

Kirjoittaja: Irja Seilola

Yhdenvertaisuustyön tulisi olla lähtökohtana kuntalaisten moninaisuuden huomioimisessa, oli sitten kyse palveluista, rakennetusta ympäristöstä, osallistumisesta tai vuorovaikutuksesta. Kunta on iso koneisto, joka on avainasemassa kuntalaisten yhdenvertaisuuden edistämisessä. Kunnassa yhdenvertaisuus tarkoittaa tiivistettynä yhdenvertaisia mahdollisuuksia palveluihin ja tiedonsaantiin. Miten voimme saavuttaa kaikille tasa-arvoisen Muuramen, jossa on kaikkien hyvä elää  yhdenvertaisesti? Usein oletamme, että tämä tavoite toteutuu suomalaisissa kunnissa hyvin, mutta yhtä usein unohdamme yhdenvertaisuuden monikerroksisuuden. Se, mikä on toiselle saavutettava ja hyvä palvelu, ei olekaan kaikille yhtä hyvä palvelu.

Olen vuosia ollut tyytyväinen terveyskeskuksen palveluihin, tosin vierailemme siellä verrattain harvoin, onneksi. Hyvät terveyspalvelut ovat kuitenkin olleet yksi syy, miksi perheemme on päätynyt aikoinaan asumaan Muurameen. Tulevaisuudessa on tärkeää, että turvaamme hyvän julkisen terveydenhuollon säilymisen Muuramessa. Kuntalaisten terveydestä huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää.

Vaikka palvelu on hyvää, en kuitenkaan voi sanoa terveyskeskuksen palvelua saavutettavaksi. Perheemme ei kuule, joten käytämme puhelinta sujuvasti kaikilla muilla tavoin kuin soittamalla perinteisiä äänipuheluita. Tulkkipalvelun kautta soittaminen onnistuu joskus, jos saamme viittomakielen tulkin, mutta tulkki ei voi suinkaan istua meillä koko päivää ja odottaa takaisinsoittopalvelua. Se ei olisi millään tavoin yhteiskunnallisesti kannattavaa, sillä tulkkauskulut maksamme verorahoillamme.

Ratkaisuna on tarjota palvelua ja neuvontaa paikan päällä puhelimitse ja digitaalisesti niin, että kaikille turvataan hyvä ja luonteva vaihtoehto asioida, olipa sitten paikkana terveyskeskus, kirjasto tai muut kunnan palvelut. Kuntaliiton yhdenvertaisuusjulkaisussa 2/2018 nimenomaan palveluiden kattavuus ja fyysinen sekä sosiaalinen esteteettömyys takaavat kuntalaisten yhdenvertaista asemaa. Kuntalaisten osallisuuden tunteeseen vaikuttavat kuntalaisten mahdollisuus vaikuttaa oman toiminnan suunnitteluun ja antaa palautetta. Onkin tärkeää, että kunnan tiedotus on saavutettavaa kaikille, jotta kuntalaiset saavat tarvitsemansa tiedon. Tiedon tulee olla kerrottu riittävän selkeässä muodossa esimerkiksi otsikkotasolla ja kuvateksteissä, ihmisläheisesti. Näin tieto on myös helpompi ottaa omakseen ja ymmärtää osana palvelua.

Palveluiden saatavuus vaikuttaa ihmisten asumispaikan valintaan. Asumisen tarpeet vaihtelevat elämän eri vaiheissa. Suurin osa muuramelaisista asuu Muuramen keskustassa ja sitä ympäröivillä asuinalueilla. Suunnittelussa on jatkossakin huomioitava eri perhemuodot ja ihmisten erilaiset elämäntilanteet niin, että kaikille löytyy sopivia asumismuotoja. Muuramen vahvuus on, että etäisyydet ovat pienet, palvelut keskittyvät kuntakeskukseen ja Jyväskylä on lähellä. Nämä yhdessä tukevat mahdollisuutta ilmastoystävällisempään liikkumiseen. Jatkossakin on taattava hyvät julkisen liikenteen yhteydet Muuramen ja Jyväskylän välillä. Hyvät kevyen liikenteen kulkuväylät Muuramessa ja tulevaisuudessa kevyen liikenteen väylien laajeneminen Kinkomaalle, antavat yhä paremman ja turvallisen liikkumisen mahdollisuuden pyöräillen ja jalan. Tulevaisuuden rakennesuunnittelussa tulee huomioida asumisen ja liikkumisen kestävät ja turvalliset ratkaisut koko kunnan alueella.

Keskustellessamme saavutettavuudesta puhumme usein myös esteettömyydestä. Muistetaan ottaa nämä molemmat näkökulmat huomioon Muuramen kunnan toiminnoissa. Saavutettavat palvelut ovat helppokäyttöisiä ja ymmärrettäviä. Esteettömät tilat ovat fyysisesti esteettömiä, oli sitten kyse rakennuksista, ulkotiloista tai julkisista liikennevälineistä. Saavutettavia palveluja ja esteettömiä tiloja suunnitellessa on huomioitava eri käyttäjäryhmät, jotta kaikki kuntalaiset voivat kokea olevansa osa koneistoa.

0 kommenttia

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoitukset uusista artikkeleista.