Valtatie 3 parantaminen välillä Lempäälä – Pirkkala

Pirkkalan Vihreät kannattavat yhdessä Lempäälän ja Tampereen vihreiden kanssa nykyisten väylien parantamista, joka on kuntalaisten ja ympäristön kannalta paras vaihtoehto. Se on myös linjassa kuntien ja seutukunnan hiilineutraaliustavoitteiden ja Lempäälän ja Pirkkalan kuntastrategioiden kanssa. Tämä käy ilmi 27.2.2022 annetussa lausunnossa, jossa todetaan myös, että Puskiaisten oikaisu sopii hyvin huonosti yhteen valtion fossiilittoman liikenteen tiekartan ja kestävän liikenteen tavoitteiden kanssa. Lausunto löytyy kokonaisuudessaan alta.

 

Lausunto

Kannatamme hankkeen vaihtoehtoa 0+. Vaihtoehto 1, eli Puskiaisten oikaisun rakentaminen tarkoittaa käytännössä laajan Lempäälän ja Pirkkalan alueella sijaitsevan metsä- ja lähivirkistysalueen pilkkomista. Samalle alueelle on myös kaavailtu oikorataa ja ratapihan siirtoa Tampereelta. Tämä tarkoittaa kuntalaisille lähivirkistysalueen menettämistä ja kunnille vetovoiman vähenemistä. Nyt alue on pirkkalalaisten, lempääläläisten ja tamperelaisten aktiivisessa virkistyskäytössä. Pirstaloituminen moottoritien, kehätien, järjestelyratapihan ja kuntien kaavoitusten yhteisvaikutuksesta on raju. Viheralueiden ja hiiltä sitovien metsien ala pieneen radikaalisti ja nekin jäävät toisistaan erillisiksi saarekkeiksi, jolloin niidenkin elinkelpoisuus heikkenee.

 

Puskiaisten oikaisu on merkitty Pirkanmaan maakuntakaavaan 2040. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että se on toteutettava. Maakuntakaavaa ollaan lähdössä päivittämään todennäköisesti ainakin kestävyys- ja luonnon monimuotoisuusnäkemysten osalta. Nyt voimassa oleva kaava voidaankin perustellusti todeta vanhentuneeksi. Kuntien strategiat ovat ristiriidassa Vaihtoehto 1. kanssa. Strategioissa painotetaan lähiluonnon merkitystä. Kunnat ovat myös sitoutuneet HINKU-tavoitteisiin, jotka ovat räikeässä ristiriidassa Puskiaisten oikaisun kanssa.

 

Maailma muuttuu ja ymmärrys lisääntyy. Vanhoja kaavoja on muutettava, jos ne eivät enää sovi tämän päivän tavoitteisiin. Nyt valmistuneessa ympäristövaikutuksen arvioinnissa todetaan muun muassa seuraavaa: ”mikäli maantieratkaisuun liittyvä maankäyttö ja muut infrastruktuurihankkeet toteutuvat esitetysti, luonnonympäristöä häviää ja/tai heikentyy laajoilta alueilta — luonnonympäristöä muuttuu laajoilta alueilta ja vaikutus saattaa olla pahimmillaan merkittävän haitallinen.”

 

Puskiaisten oikaisu aiheuttaa alueen herkille vesistöille, kuten Lempäälän Matojärvelle, Kaitajärvelle, Rajajärvelle ja Pikku-Rajajärvelle kohtalaista tai suurta haittaa. Lempäälän oikaisuun nojaavat kaavoitussuunnitelmat alueelle lisäisivät haittaa entisestään myös Kortejärven seudulla. Pirkkalan Pulkajärvi on Natura-alueella ja sen ympärillä on Metso-ohjelmassa suojeltuja metsiä. Pulkajärven eteläpuoli on todella herkkää luontoa, johon tietä on lähes mahdotonta vetää ilman haittoja. Samoin hyvin lähelle kehätien ja moottoritien risteystä jää Pirkkalan Kaitajärvi. Arvioinnissa todetaan: ”tien käytön aikana maanteiden hulevesien mukana huuhtoutuu muun muassa ajoneuvoista ja tiepäällysteistä erityisesti kiintoainetta, ravinteita, metalleja, muun muassa arseenia, kromia ja lyijyä, mikromuovia sekä sähkönjohtavuutta kohottavaa kloridia ja öljyhiilivetyjä. Hulevesien välityksellä voi syntyä pitkäaikaisia vedenlaadullisia vaikutuksia vastaanottavissa vesistöissä.”

 

Ympäristövaikutusten arvioinnin täydennyksessä on myös tehty alueen luonnon monimuotoisuuskartoitusta. Kartoituksen perusteella tämä Lempäälän ja Pirkkalan välinen laaja metsäalue on monimuotoisuudeltaan arvokasta sisältäen useita erityisen arvokkaita alueita.

 

Lempäälän tavoitteena on saada lähijunaseisake Sääksjärvelle, minkä valmistelussa oleva yleiskaava mahdollistaa. Junaliikenteen kehittäminen ja kestävän liikkumisen edistäminen vaativat uusia käyttäjiä, joiden sijoittumisen kaava Sääksjärvelle mahdollistaa. Puskiaisten oikaisuun tukeutuva kaava hajaannuttaa rakennetta, lisää yksityisautoilua ja todennäköisesti juuttuu valituskierteeseen, eikä siten mahdollista kunnan tavoitteiden saavuttamista. Kuntien ei pidä sitoutua tähän menneen maailman hankkeeseen, joka vie rahat, metsät ihmisiltä ja eläimiltä sekä edistävät tavoitteiden vastaista kehitystä.

 

Puskiaisten oikaisu sopii hyvin huonosti yhteen valtion fossiilittoman liikenteen tiekartan ja kestävän liikenteen tavoitteiden kanssa. Ei ole enää tähän päivään sopivaa ajattelua panostaa uusiin moottoriteihin kestävämpien ratkaisujen kustannuksella. Liikenteen sujuvuuteen erityisesti Lakalaivan kohdalla on syytä panostaa, mutta ratkaisu ei ole Puskiaisten oikaisu, joka ei tätä ruuhkaa poistaisi. Tulisi miettiä kuinka järkevää on nojata hankkeisiin, jotka sotivat sekä kuntien omia, että valtion kestävyystavoitteita vastaan.

 

Väyläviraston investointiohjelmassa on satoja hankkeita vailla rahoitusta. Ei liene kovin todennäköistä, että tällaiset valtion tavoitteiden vastaiset hankkeet saavat rahoitusta tulevaisuudessa.

 

Näistä kolmesta arvioinnissa vertaillusta vaihtoehdosta vaihtoehto 0 +, eli nykyisten väylien parantaminen on kuntalaisten ja ympäristön kannalta paras vaihtoehto. Vaihtoehto 0 + on myös linjassa kuntien ja seutukunnan hiilineutraaliustavoitteiden ja Lempäälän ja Pirkkalan kuntastrategioiden kanssa.

 

Lempäälän Vihreät ry

Pirkkalan Vihreät ry

Tampereen Vihreät ry


Posted

in

,

by

Tags: