Vihreät kuulumiset kunnanvaltuuston kokouksesta 25.5.2023

Jarkko Hovilainen summaa Pirkkalan kunnanvaltuuston kokouksen antia kirjoituksessaan, joka on alun perin julkaistu Pirkkalan Vihreiden Facebook-sivulla.

Pirkkalan kunnanvaltuuston toukokuun kokouksessa 22.5. hyväksyttiin vuoden 2022 tilinpäätös, joka osoitti 4,2 miljoonan ylijäämää. Pirkkalan talous on siis edelleen hyvällä pohjalla. Hyvää tulosta selittää pitkälti verotulojen positiivinen kasvu. Valtuusto kuuli myös tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen sekä henkilöstökertomuksen vuodelta 2022.

Kokouksessa hyväksyttiin kolme kaavaa, joista merkittävimpänä kunnan tulevan kehityksen kannalta tärkeä Loukonlahden asemakaava. Kaava mahdollistaa asuinalueen noin 1330 asukkaalle ja mm. monipuolisen liikuntapuiston rakentamisen. Kaavaa ei päästy hyväksymään yksimielisesti. Vihreiden ryhmästä Jutta Jelys olisi halunnut palauttaa kaavan valmisteluun, palautusta oli esittänyt Raili Naskali. Muut hyväksytyt kaavat olivat Turrin asemakaavan muutos ja Linnakorven asemakaavan muutos. Nämä kaavat hyväksyttiin yksimielisesti.

Valtuustossa hyväksyttiin myös Tampereen veden ja Pirkkalan kunnan käyttöoikeus- ja kumppanuussopimuksen.

Valtuusto valitsi kokouksessaan myös jäsenet kunnanhallitukseen ja lautakuntiin valtuustokauden jälkimmäiselle puoliskolle. Vihreiden osalta muutokset olivat seuraavat: valtuuston varapuheenjohtajuus siirtyi sopimuksen mukaisesti vihreiltä keskustalle ja samalla yhdyskuntalautakunnan jäsenestä Kristiina Kailasta tuli lautakunnan varapuheenjohtaja.

Pormestari kertoi ajankohtaisissa asioissa talousarvion valmisteluaikataulusta. Hän nosti esille myös kunnan omia tarkentavia hahmotelmia toimenpiteistä, joita tarvitaan ennen raitiotiepäätöksen tekemistä.

Vihreä valtuustoryhmä jätti valtuustoaloitteen Vähäjärven virkistysalueen kehittämiseksi. Keskustan valtuustoaloite koski liikenneyhteyksiä haja-asutusalueelle.

Posted

in