Vihreys on välittämistä

Edelleen ajankohtaista – 13. helmikuuta 2012 klo 10.44

2koskensaaressa-minna-ja-poika.jpgReijo Pöyrylle (I-H 25.1.2012) on syntynyt ikävä käsitys vihreistä. Hän näkee  vihreät mm. maatalouden vihaajina. Näinhän ei onneksi ole. Vihreät ymmärtävät  kotimaisen maatalouden elinkelpoisuuden olevan tärkeää niin ruokaturvan ja  riittävän omavaraisuuden ylläpitämisen kuin maaseudun asuttuna säilymisenkin  kannalta. Suomen maantieteellisen sijainnin ja sääolosuhteiden takia Suomi ei  pysty kilpailemaan maataloustuotteiden maailmanmarkkinoilla. Tästä johtuen  vihreät pitävät järkevänä keskittyä tehomaatalouden sijasta perinteisempiin  suomalaisiin tuotantomuotoihin, joiden tuloksena suomalaisia tuotteita on  totuttu pitämään puhtaina ja luotettavina. Luomutuotannon lisääminen  tarkoittaa usein paluuta perinteisiin menetelmiin. Massatuotanto ei niillä keinoin onnistu, mutta suomalainen laatu pysyy korkeana ja maine markkinoilla  puhtaana. Tämä pätee niin maanviljelyssä kuin karjataloudessakin.Ympäristöä  ja eläimiä on kohdeltava oikeudenmukaisesti ja  eettisesti.

Tehomaataloudesta aiheutuu ongelmia ympäristölle. Kukaan ei  väitä niiden olevan samaa luokkaa kuin vaikkapa Pöyryn mainitseman Pietarin  alueen jätevesiongelman. Vihreään ajatteluun kuuluu kuitenkin myös ymmärrys  omasta vastuusta: vaikka iso naapuri pilaa yhteistä vesialuettamme, emme me  halua tehdä samaa edes pienessä mittakaavassa. Ja koska Itämeri on  suomalaisille tärkeä, osallistumme sen puhtaanapitoon. Jokaisen arkisilla  valinnoilla on vaikutus isoon kokonaisuuteen. Valintojen merkitys korostuu  asioissa, jotka vaikuttavat muihinkin kuin omaan itseen.

Vihreys on  välittämistä niin ympäristöstä kuin ihmisistäkin. Jatkuvan kasvun vaatimus  kuluttaa ympäristöä ja vie ihmisten voimia. Kestävään kehitykseen kuuluu  huolenpito luonnonvaroista ja ihmisten hyvinvoinnista. Ihmisten tasapuolinen  kohtelu asuinpaikasta, iästä, etnisestä taustasta, uskonnosta, sukupuolisesta  suuntautumisesta tai muista meitä toisistamme erottavista seikoista  huolimatta on vihreille tärkää. Ihmisten on voitava vapaasti valita  elämäntapansa, kunhan se ei vahingoita muita.Suomalaiset ovat perinteisesti  oikeudentuntoisia ihmisiä, ja eriarvoisuuden lisääntymistä on meillä vaikea  hyväksyä. Heikommassa asemassa olevan auttaminen ei suomalaisen ajattelun  mukaan vähennä muiden hyvinvointia, vaan kuuluu meille  tärkeän hyvinvointivaltion perustoimintaan. Kaikille on turvattava  ihmisarvoinen elämä.

Vihreys on vastuuta tulevaisuudesta. Meidän  jälkeemme tuleville sukupolville tulee jättää parempi maailma. Vastuu ulottuu  myös valtiomme rajojen yli: autamme muita kykyjemme mukaan. Suomalaisella  osaamisella on vientiä nyt ja tulevaisuudessa, kun rakennamme parempaa  huomista. Kaikilla on oltava mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisessa  maassa ja maailmassa elämme.

Vihreiden maaseutuohjelma ja paljon  muutakin tarkempaa tietoa Vihreistä arvoista on saatavilla internetistä tai  vaikkapa Heinolan Vihreiden jäseniltä.

Ystävällisesti

Minna  Remes-Sievänen