Tiina Braggen puhe Heinolan kaupunginvaltuuston kokouksessa 24.5.2021

Hyvinvointi luonnon, ihmisten ja kulttuurin välillä

Budjetti on saatu pakettiin, voimme huokaista hetkeksi. Valtion koronatuki auttoi. Tulevat haasteet eivät kuitenkaan poistu: huoltosuhde, menojen ja tulojen epätasapaino, verotulojen riittämättömyys, muuttotappion uhka jatkuvat. Kouluinvestoinnit ovat velkaannuttaneet meitä järjettömästi ja meno jatkuu. Nyt eletään siististi. Odottaa sopii, tuoko uusi SoTe valmistuttuaan helpotusta.

Hyvinvointikertomus on hieno kokonaisuus, kiitos uurastajille. Asioiden parantamiseksi on tehty paljon. On varhaisen puuttumisen ohjelmaa, Nepsyä, moniammatillista työryhmää.

Vaan kiusaamista on niin vaikea kitkeä. Lapset ja nuoret oireilevat. Haluamme, että kaikki lapset ovat onnellisia hyvinvoivissa perheissä. Koulu keskustellaan väkivallattomasti. Iloitsen, että Sinitaival-koulu valmistui. Kouluissa pitää olla riittävät resurssit, henkilökunta, joka tekee työtä sydämellään.

Pandemiarajoitus koetteli meitä, sosiaalinen kärsimys lisääntyi. Lannistua emme voi. Kiitos teille pandemian hoidosta.

Työpaikoilla sairaspoissaolot pysyvät korkeina, onhan työntekijöiden keski-ikä lähes 49 vuotta – naisvalta. Alaisten johtaminen ei saa olla pelottelua. Valitettavasti kentältä kuuluu niin. Ihmissuhteet työmaalla ovat kallista pääomaa, kilpailuetu, rahaakin tärkeämpää. Kunnioittakaa toisianne.

Me valtuutetut voimme näyttää esimerkkiä, päätetään asioista ilman kaunaa.

Elinvoima-asiat olivat haastavia, työttömiä, koronaa. Syntyi uusia yrityksiä, saimme toimitiloja. Kauniissa kaupungissamme korjataan ja laitetaan paikkoja kuntoon: satamaa ja teiden päällystystä. Tyytyväiset ihmiset kohentavat myös henkistä elinvoimaa.

Kouluruokaan vaadittiin lähiruuan lisäämistä. Miksi näin ei ole muiden palveluiden suhteen? Kilpailutuksessa painotetaan alinta hintaa. Esitän, että hankintapisteytykseen lisätään lähellä tuotettu, eettisyys. Halpa tarjous voi merkitä alipalkattuja taksikuljettajia, ihmiskaupan uhreja ja harmaata taloutta.

Koronavuonna tehtiin työtä etänä. Kulttuuritapahtumat olivat minimissä. Pandemia-ajan valtteja olivat Heinolan luontoreitit, kaunis kaupunkiluonto. Hyvinvoinnin ylläpitämiseksi luonnon monimuotoisuus on turvattava.

Päästöjen vähentäminen tuottaa uusia innovaatioita, tervettä yritystoimintaa. Sähkölatauspisteet lisääntyvät Heinolassa pian. Biokaasutankkausasema tarvitaan Heinolaan. Lähimetsä on väistynyt Sinitaival-kaavoituksen alta.

Luonto kasvaa ja korjaa. Siihen luotetaan. Nyt on kesä ja linnut laulaa.

Posted

in