Saavutuksiamme 2017-2021

Valtuustoryhmämme 2017-2021 on muodostanut Teea Kortetmäki (ryhmän pj), Luka Lindqvist (ryhmän vpj) ja Seija Leinonen. Olemme osallistuneet aktiivisesti valtuustokauden aikaiseen työhön ja mm. jättäneet paljon aloitteita, joista suurin osa on käsitelty ja johtanut jatkotoimiin (kaikki kuluvan kauden valtuustoaloitteemme). Lisäksi olemme osallistuneet aktiivisesti sekä valtuusto-, lautakunta- että kunnanhallituksen kokouksissa kysymyksin, puheenvuoroin ja esityksin. Kuntapolitiikassa tulokset ovat usein myös tulosta pitkäjänteisestä yhteistyöstä, vuoropuhelusta muiden kanssa ja sinnikkäästä tärkeiden asioiden puolustamisesta.

Muutamia nostoja työstämme:

Pyöräily ja joukkoliikenne

Valtuutettumme Luka Lindqvist on tehnyt erittäin aktiivisesti töitä ns. Kinkomaa-Muurame-kevytliikenneväylän edistämiseksi. Jo 20 vuotta puheenaiheena ollut väylä on nyt edennyt suunnitteluasteelle ja väylä on priorisoitu Muuramen tärkeimmäksi hankkeeksi ely-keskukseen (§ 7, ELKLTK 19.1.2021) nähden ja sillä on 50 prosentin rahoitus (Muurame ja Jyväskylä). Ely-keskuksen osuus on vielä auki. Lisäksi Luka ja on tehnyt lukuisia valtuustoaloitteita pyöräilyn edistämiseksi kunnassa (mm. pyöräilykuntien verkostoon liittyminen, kampanjat, sähköpyörien latausmahdollisuudet).

Teea Kortetmäki toimi kunnanhallituksen edustajana Linkki tulevaisuuteen -joukkoliikenteen kehittämishankkeen ohjausryhmässä ja toi aktiivisesti esiin joukkoliikenteen kehittämistarpeita Muuramen näkökulmasta sekä viesti kunnanhallituksen suuntaan joukkoliikenteen kehittämisen tärkeydestä ohjelman edellyttämien investointien tasolla.

Ilmasto ja luonto

Hiilineutraalit kunnat HINKU -verkostoon liittymisen valtuustoaloite ja sen tiukka puolustaminen jatkokäsittelyissä. Aloite ei mennyt läpi, mutta tiukan äänestyksen jälkeen valtuusto hyväksyi toimenpidealoitteen kunnan omien ilmastotavoitteiden ja niihin johtavien toimien määrittelystä. Määrittely on tulossa osaksi v. 2021 kuntastrategian linjauksia.

Luonnon monimuotoisuuden turvaaminen Olemme parantaneet kaavoissa mm. luonnontilaisen noron asemaa ja vaatineet viitasammakoiden huomioon ottamista rantatonteilla. Muuramenjoen luontopolun hoitosuunnitelman yhteydessä paransimme monimuotoisuudelle tärkeän lahopuuston säilymistä alueella. Teimme myös valtuustoaloitteen avohakkuuttomasta metsänhoidosta kunnan omistamissa metsissä, joita ei ole tarkoitus muuttaa asuin- tai yritystonttialueeksi. Olemme myös esittäneet, että Muuramen kunta selvittäisi mahdollisuuksia perustaa luontopolku ja lähiliikuntakohde Levonojan/Levonmäen vanhan kuusimetsän alueelle.

Vastuullisuus ja kestävä kehitys

Vesihuolto Luka teki useita hyväksyttyjä Muuramen kunnan vesihuoltoon liittyviä aloitteita, kuten Kinkomaan vedenottamon lähialueen osto kunnalle ja Kinkomaan ja Muuramen pohjavesialueiden suojelusuunnitelma.

Julkiset hankinnat Teimme kattavan, muiden kuntien käytäntöihin ja tutkimusraportteihin nojaavan lausunnon kunnan uusiin hankintaohjeisiin koskien hankintojen kestävyyttä. Teimme valtuustoaloitteen kestävistä julkisista hankinnoista koskien mm. kunnan kahvi- ja teetarjoiluja.

Biosfäärialue Puolsimme vahvasti Päijänteen biosfäärialueen (UNESCO-kulttuuriperintöalue) statuksen hakemista ja Muuramen kunnan mukanaoloa näissä prosesseissa.

Lapset ja nuoret

Kehittämistyöryhmän perustamisehdotus opetuksen ja erityisopetuksen palveluiden laadun tehostamiseksi kuntatalouden raamien puitteissa yhteistyössä työntekijöiden, lautakunnan ja virkamiesten kanssa. Lasten ja nuorten hyvinvointia tukevien lähipalvelujen kuten lähikoulujen turvaaminen ja erityisopetusresurssien puolustaminen ovat olleet keskeinen osa lautakuntatyötämme.

Osallistaminen ja hyvä hallinto

Luka teki useita hyväksyttyjä aloitteita, kuten Muuramen liittyminen kuntalaisaloite.fi-palveluun.

Vihreän ryhmän ehdotukset kunnan taloussuunnittelun kehittämistyöryhmässä olivat merkittävässä roolissa ja esimerkiksi ajamamme talousarviosuunnittelun vuosikello hallintotyön läpinäkyvyyden edistämiseksi näki päivänvalon ja hyväksyttiin valtuustossa alkuvuodesta 2021. Lisäksi edustajamme Seija Leinonen valittiin puoluerajat ylittävällä laajalla kannatuksella puheenjohtajaksi tilapäiseen valiokuntaan, jolle annettiin tehtäväksi tarkastaa Muuramen hallinnon ja päätöksenteko-virkamies-yhteistyön toimivuutta ja kehittämiskohteita vuonna 2020-2021.

Muuramen Vihreät yhdistyksenä 2017-2021

Muuramen Vihreät on tasaisesti jäsenmääräänsä viime vuosina kasvattanut vihreiden paikallisyhdistys. Olemme järjestäneet monia tilaisuuksia ja osallistuneet vaalityöhön eri vaaleissa sekä Keski-Suomen alueen vihreään yhteistyöhön.

Helmikuussa 2019 ennen eduskuntavaaleja Muuramessa vieraili Vihreiden tämänhetkinen puheenjohtaja (silloinen varapuheenjohtaja) Maria Ohisalo. Samassa tilaisuudessa olivat panelisteina eduskuntavaaliehdokkaat Bella Forsgrén ja Irina Tuokko. Tilaisuuden osallistujamäärä oli yhdistyksemme historian suurin. Vuonna 2020 saimme ensimmäinen oman edustajan Vihreiden puoluekokoukseen jäsenmäärämme perusteella.

Tee sähköpostitilaus blogiin

Kirjoita sähköpostiosoite, johon haluat ilmoitukset uusista artikkeleista.