Fäbodavägen ännu en gång

Julkaistu

Kategoria

I torsdagens ÖT försvarade våra tjänstemän turerna kring Nya Fäbovägen. Givetvis var de nöjda över att ha staten med i projektet, då har de ännu en part att skylla på om det går fel.
Nu behöver de till exempel inte ha kontakt med markägarna utan det är Lantmäteriverket som sköter inlösen av marken och de har då tillgång till sitt hemliga vapen i form av tvångsinlösning.

Anmärkningsvärt är att man tror att grävmaskinerna börjar på hösten trots att man ännu har ett tiotal markägare som ännu inte ens fått ett förslag på ersättning.

Man hänvisar till ”ett klokt val att ta med staten”. Vi kan räkna lite på hur klokt det egentligen är. De utlovade två miljonerna fanns inte med när beslutet togs men tyvärr är risken stor att efter att dammet lagt sig i domstolarna sen alla besvär tuggats är nog de pengarna nergrävda hos någon kommun som har dokumenten i skick.

”Alternativet nu där staten bygger och staden betalar blir betydligt dyrare.”


Om vi räknar på förslaget som gällde 2019 så skulle staden bygga vägen, köpa eller byta till sig den mark som saknas, vattenrören till/från Vestergärdan grävas ner mellan väg och cykelväg. Staden kunde enkelt ansluta nya vägar, göra upphöjda övergångsställen. Ett 25 meter brett vägområde räcker och vi får en synergieffekt när rören grävs ner bredvid körbanan, staden sköter underhållet men Destia fortsätter sköta gamla Fäbodavägen.

Alternativet nu där staten bygger och staden betalar blir betydligt dyrare. Vi tappar synergieffekten när rören inte får grävas ner mellan körbana och cykelväg vilket ger cirka 70 procent högre grävmaskinskostnad. Arealen som ska inlösas blir nästan dubbelt större, vägområdet blir drygt 40 meter brett, staden ger bort sitt vägområde gratis och betalar för det inlösta området privatmark.

Staten sköter vägunderhållet men gamla Fäbovägen hamnar på stadens skötsellista.

Att öka säkerheten i efterhand blir svårt, vägbulor är inte tillåtna på vägar som Destia sköter.

Lägg sen till några hundratusen i konsultarvoden så får vi en totalkostnad på drygt en miljon mer när vi har staten som bygger. Och vi betalar en väg åt staten.

Avslutningsvis har Myntti i en ledare 11.4 tydligen inte förstått att vi Gröna inte är emot en ny Fäboväg men vill ha en utredning om varför det gått snett så motsvarande inte händer på nytt.

Anders Kronholm, visselblåsare och kandidat i kommunalvalet för De Gröna

ÖT Debatt 11.04.2025