Så kom då, inte helt oväntat, ett beslut från förvaltningsdomstolen att man utfärdat åtgärdsförbud på byggandet av Nya Fäbovägen. I en artikel i ÖT 25.3 kan vi läsa att det är ”Afry som planerat och staden gett utlåtande”.
Detta är lögn. Vi är många som deltagit i olika infotillfällen gällande Nya Fäbovägen men aldrig har nån gubbe eller gumma från Afry deltagit och vi är några som pratat i telefon oberoende av varandra med konsulten från Afry och han har sagt samma sak hela tiden, ”att det är staden som bestämmer var vägen ska gå, han bara övervakar att statens kriterier uppfylls”. Traficom kräver till exempel längre avstånd mellan cykelväg och vägbana, slänternas lutningar är olika och så vidare.
”Jag vill göra det klart för samtliga att vi i Gröna vill ha en ny Fäboväg så fort som möjligt.”
Att stadens tjänstemän på detta sätt försöker rentvå sig är helt normalt, när en tjänsteman klåpat försöker man först tysta ner alltsammans, men när man fastnar med fingrarna i syltburken, eller som nu med hela armen i syltämbaret sen Skogscentralen polisanmält staden för brott mot skogslagen (Fäbodavägens förbannelse, ÖT 3.2) så försöker man desperat skylla på någon annan.
I det allvetande Facebook försöker några nyckelpigor beskylla De Gröna för att bygget stött på grund, men jag vill göra det klart för samtliga att vi i Gröna vill ha en ny Fäboväg så fort som möjligt men den ska byggas på sånt sätt så att man minimerar olägenheterna för boende i Björnviken.
Vår stadsdirektör försöker lugna situationen med att ett slutligt beslut ska komma innan midsommar, men tyvärr finns risk att domstolen beviljar besvärsrätt till HFD, ifall ärendet förs vidare och HFD tar upp det för behandling får vi en fördröjning på 8-10 månader.
Ett annat problem är markägarna. De har hittills varit fogliga men eftersom det nu är en lantmäteriförrättning på gång så är alla ”gentlemannaöverenskommelser” brutna. Ifall en markägare inte godkänner det pris lantmäteriingenjören erbjuder kan hen antingen gå vidare med ett besvär till jorddomstolen alternativt vägra godkänna budet och låta ärendet gå till tvångsinlösning.
I bägge fallen pratar vi om två års fördröjning…
Och att dra skidspår, mountainbikeleder och ridleder i stadens regi i området blir svårt i framtiden.
Samtidigt ska vi komma ihåg att stadsstyrelsens ordförande vid ett möte för markägare gav en direkt order till tjänstemännen ”att alla markägare som vill byta mark med staden ska få göra det”. Denna order har tjänstemännen vägrat åtlyda, därför står vi nu inför en risk för ytterligare två års fördröjning!
Anders Kronholm (Gröna), kandidat i kommunalvalet
ÖT Debatt 05.04.2025
Bild: Matias Risikko