Toimintakertomukset

Toimintakertomus 2022

Hyväksytty vuosikokouksessa 20.4.2023

Yleistä
Vuosi 2022 oli yhdistyksen yhdeksäs toimintavuosi. Vuonna 2022 jatkettiin hallituksen etätapaamisia ja webinaareja. Näin eri puolilla Suomea asuvat yhdistyksen jäsenet pääsivät
osallistumaan toimintaan. Vuoden aikana tavattiin fyysisesti puoluekokouksen aikana Joensuussa sekä syksyn aluksi kansanedustaja Mari Holopaisen vieraana eduskunnassa.
Yhdistyksen vuosikokous pidettiin etäkokouksena 28.4.2022. Vuosikokouksessa tehtiin henkilövalinnat, hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2021 sekä talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2022.
Hallitukseen valittiin vuoden 2023 vuosikokoukseen asti Auni-Marja Vilavaara Helsingistä puheenjohtajaksi, Yrjö Ala–Paavola Hyvinkäältä varapuheenjohtajaksi, Pirkko Telaranta Helsingistä ja Inkeri Näätsaari Jämsästä jäseniksi sekä Jarkko Kanerva Naantalista varajäseneksi. Hallituksessa jatkavat vuoden 2024 kokoukseen asti Veikko Ahola Jyväskylästä, Roger Nordman Porvoosta ja Reino Lampinen Helsingistä jäseninä sekä Marjo Hämäläinen Joensuusta varajäsenenä.
Toiminnantarkastajaksi valittiin Juhani Kytö Espoosta ja varatoiminnantarkastajaksi Marjaleena Länsipuro Helsingistä.

Hallituksen kokoukset
Vuoden aikana pidettiin kuusi hallituksen kokousta, ensimmäinen 3.2.2022. Osallistujia oli 12.
Kokouksessa käsiteltiin jäsenasioita. Hyväksyttiin yhdistyksen jäsenten tukeminen aluevaltuustojen vaaleissa. Yhdistyksen jäsenistä olivat ehdokkaina ja saivat vaalitukea Irmeli Elomaa, Saila Joutsio, Roger Nordman, Lea-Elina Nikkilä ja Hanna Erjanti. Päätettiin yhdistyksen vuosikokouksen ajankohdasta, Sitran Luontodialogiin osallistumisesta 9.3.2022 ja Ikävihreiden tapaamisesta puoluekokouksen yhteydessä. Samoin käsiteltiin VTKL:n tilaisuuksiin osallistumisia ja ikääntyviin ihmisiin liittyviä tietopankkeja kuten Avoinhallinto.fi, THL:n ja ETK:n tiedot. Samoin tuettiin Vihreiden Nuorten ehdotusta sukupolvien välisestä Kantapöydästä.

Toinen hallituksen kokous oli 25.3.2022. Osallistujia oli 9. Todettiin, että saadaan vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo puhumaan webinaariin 28.4.2022. Samalla hyväksyttiin
puoluekokoukselle tehtävät aloitteet ikääntyneiden kuulemisesta heitä koskevien asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa, puolueen työryhmiä asetettaessa kaikkien ikäryhmien huomiointi sekä mahdollisuus perustaa Vihreä eläkeliitto Vihreän Liiton rinnalle. Valtuutettiin puheenjohtaja lähettämään aloitteet. Lisäksi käsiteltiin jäsenasioita. Todettiin, että puolueen poliittisen toimenpideohjelmaan ehdotettiin lisättäväksi kokonaan uusi kappale ”Ikäystävällinen yhteiskunta”. Luonnos valmisteltiin yhdistyksen sisällä yhteistyönä. Ohjelmaluonnoksessa ei ollut
ikääntyneitä otettu huomioon muutoin kuin sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjinä.

Kolmannessa hallituksen kokouksessa 25.5.2022 päätettiin hallituksen tehtävien jakamisesta.
Osallistujia oli 11. Reino Lampinen ryhtyy toimimaan jäsen- ja viestintävastaavana, yhdistyksen sihteerinä aloittaa Taina Törmä Tampereelta ja Tuulikki Korhonen jatkaa toistaiseksi
rahastonhoitajana. Hyväksyttiin avustus 200 euroa uudelle Hyvinkään Seudun Ikivihreät ry:lle. Päätettiin, että Pirkko Telaranta edustaa yhdistystä VTKL:n liittokokouksessa 13.6.2022. Todettiin, että Ikävihreät ry:n aloitteet puoluekokoukselle hyväksyttiin puoluekokouksessa.

Tuetaan ilmoittautumista puolueen avoimeksi tuleviin työryhmien paikkoihin, edistetään vanhusneuvola-nimikkeellä etenevää asiaa ja aloitetaan Vihreän eläkeläisliiton valmistelu. Käytiin vilkas keskustelu edellä mainituista aiheista. Päädyttiin ehdottamaan eläkeliitolle nimeä Ikivihreät eläkeläiset ry. Kartoitetaan puheenjohtajakandidaatteja uudelle liitolle. Pohditaan Ikävihreät ry:n roolia eläkeläisjärjestön rinnalla.
Päätettiin kutsua Oras Tynkkynen puhumaan Webinaariin. Keskusteltiin myös kuntien ja uusien hyvinvointialueiden vanhusneuvostojen jäsenten valinnoista ja valintoihin vaikuttamisesta. Samoin päätettiin julkilausumasta lokakuussa Vanhusten viikolla.

Neljäs hallituksen kokous pidettiin 24.8.2022. Osallistujia oli 9. Todettiin, että vierailu eduskuntaan 1.9.2022 kansanedustaja Mari Holopaista tapaamaan on toteutumassa. Päätettiin infota Vihreitä kuntavaikuttajia Vanhusten viikosta 2.-9.10.2022 teemalla ”Yhdessä luontoon – joka iän oikeus!” sekä laatia asiasta julkilausuma.
Todettiin, että Vanhusneuvostojen valtakunnallinen kokous pidetään 2.11.2022 Helsingissä, järjestäjänä valtiovarainministeriö. Keskustelua siitä, miten aktivoisimme Ikä- ja ikivihreitä kunnissa. Keskustelua myös vanhuspalvelujen tilanteesta ja asiaa koskevasta viestinnästä.
Tiedoksi, että oli jaettu kommentit puoluetoimistolle luonnoksesta Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 – periaatepäätös ”Ikäkyvykäs Suomi”. Puoluetoimistolta ei saatu puolueen virallista koostetta asiasta.
Päätettiin laatia esite Ikävihreistä. Puheenjohtaja esitteli laatimaansa järjestöavustushakemusta, jolla haetaan tukea esitteen laatimiseen. Ehdotus sai lämpimän vastaanoton. Päätettiin painattaa 500 kpl, mikäli avustus saadaan. Hallituksen jäsenet osallistetaan esitteen valmisteluun. Mietittiin esitteen jakokanavia sekä päätettiin tehdä myös nettiversio.
Taina Törmä kertoi, että hän aloittaa Tampereen vanhusneuvostossa pohjoismaisen vanhusneuvostoverkoston yhteyshenkilönä toimimisen. Pohjoismaisessa verkostossa on kaksi suomalaista jäsenkuntaa Tampere ja Turku. Espoo ja Vantaa ovat hakemassa jäsenyyttä.
Yrjö Ala-Paavola kertoi osallistuvansa Uudenmaan Vihreitten kesäpäiville 3.–4.9.2022. Euroopan kulttuuriympäristöpäivien 2.– 11.9.2022 aikana Hyvinkäällä Ikävihreillä tapahtumia.

Viides hallituksen kokous pidettiin 14.10.2022. Osallistujia oli 9. Kokouksessa päätettiin, että AuniMarja Vilavaara saa käyttöoikeuden yhdistyksen Holvissa olevalle tilille. Reino Lampinen halusi luopua tehtävästä. Keskusteltiin yhdistyksen hallituksen kokousten pöytäkirjojen julkisuudesta ja tietosuojasta. Päätettiin, että pöytäkirjat viedään verkkosivulle, mutta liittyvien ja eroavien jäsenten nimiä ei jätetä teksteihin. Päätettiin, että Oras Tynkkysen ajankohtaista energiapolitiikkaa koskeva esitys pidetään 27.10.2022. Esitys yritetään saada verkkosivuille.
Taina Törmä kertoi osallistumisestaan Tampereen vanhusneuvoston edustajana 4.–5.10.2022 pidettyyn Nordens välfärdscenterin järjestämään vanhusneuvostoseminaariin. Seminaarin teemat
ja tavoitteet olivat:
• Millainen on vanhusneuvostoja koskeva lainsäädäntö Pohjoismaissa?
• Miten vanhusneuvostot on organisoitu eri Pohjoismaissa?
• Mitkä ovat ajankohtaiset asiat Pohjoismaisissa vanhusneuvostoissa?
• Mitä tutkimus ja käytäntö kertovat ikääntyneiden/vanhusneuvostojen osallistumisesta
Pohjoismaissa: hyviä käytäntöjä. Toimintaehdotukset vuodelle 2023 ja eteenpäin:
– Rakentaa Pohjoismainen vanhusneuvostojen verkosto
– Julkaista Pohjoismainen yleiskatsaus/raportti vanhusneuvostojen työstä
– Järjestää kerran vuodessa Pohjoismainen konferenssi kokemusten ja tietojen vaihtamiseksi
Keskustelussa todettiin, että Pohjoismainen verkosto, johon Suomi on vasta tulossa mukaan, on osa YK:n alaista AgeFriendlyCities – verkostoa. Suomesta sen jäseninä ovat mm. Tampere, Turku ja Vantaa.

Hallituksen kuudes kokous pidettiin 8.12.2022. Osallistujia oli 11. Kokouksessa keskusteltiin vielä pöytäkirjojen julkisuudesta. Samoin todettiin, että yhdistyksen esite on valmistunut. Sitä on jaettu halukkaille. Puolueelta saadusta hanketuesta esitteen tekemiseen on annettu puolueelle selvitys saatujen rahojen käytöstä. Esitteeseen tehtiin myös englanninkielinen teksti ENGS:n ja muuta kansainvälistä käyttöä varten. Samoin keskusteltiin yhdistyksen ja sen jäsenyhdistysten vastuusta ENGS:n osallistumisen kustannuksista. Todettiin, että ENGS ei maksa jäsenmaiden osallistujien kaikkia matkakustannuksia. Päätettiin, että vuonna 2023 järjestetään vuosikokous Tampereella 20.4.2023. Silloin edustakuntavaalit ovat ohitse ja voimme tavata vaalien jälkeisissä tunnelmissa.
Toukokuun puoluekokouksen jälkeen valmisteltiin puheenjohtajan johdolla Ikivihreät eläkeläiset – nimisen yhdistyksen sääntöjä niin paikallistasolle kuin valtakunnalliselle liitolle. Sääntöluonnokset jaettiin myös kaikkien jäsenten kommentoitavaksi. Uutta eläkeliittoa ei keritty perustaa ennen vuoden loppumista.

Tapahtumat ja tilaisuudet
Sitran Luonto- Dialogi verkkotilaisuus järjestettiin 9.2.2022. Siihen osallistui joukkueita ympäri Suomen. Myös Ikävihreä ry:n joukkue osallistui dialogiin. Saimme nostettua esille
luonnonmonimuotoisuuden ja luontokadon näkymät. Ja niihin vuosikymmenien perspektiivin, koska osallistujillamme oli vuosikymmenien kokemus luonnosta ja siinä tapahtuneista muutoksista. Luonto ei ole ihmisten iästä kiinni.
Tapasimme 20.4.2022 Oodissa tukholmalaisia ikivihreitä ENGSin hallituksessa aiemmin vaikuttaneen Vivian Gunnarssonin johdolla. He olivat tulleet tutustumaan Ikävihreisiin sekä Helsinkiin ja sen palveluihin. Saimme hyvän kuvan ikääntyneiden palveluista Ruotsissa.
Järjestimme 28.4.2022 Webinaarin, jossa puhujana oli uusi vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo. Keskustelimme vanhusasiavaltuutettuun kohdistuvista odotuksista. Samana päivänä pidimme vuosikokouksen myös etänä.
Eurooppa-päivänä 9.5.2022 järjestimme Vihreiden Nuorten kanssa Kantapöydän. Eurooppa ennen ja nyt oli tilaisuuden aiheena. Tilaisuudessa puhuivat ulkoministeri Pekka Haavisto, europarlamentaarikko Heidi Hautala ja entinen oikeusministeri Tuija Brax sekä Helsingin kaupunginvaltuutettu Pekka Sauri. Kävimme vilkkaan keskustelun.

Järjestimme 21.5.2022 puoluekokouksen yhteydessä Joensuussa sivutapahtumana Ikävihreiden tapaamisen. Hallituksen jäsen Marjo Hämäläinen oli järjestänyt paikan ja infonnut asiasta kiinnostuneita keskustelemaan mm. Vihreiden omasta eläkeliitosta.
Teimme 1.9.2022 eduskuntavierailun, Mari Holopainen toimi emäntänä. Osallistui 10 henkilöä.
Keskustelimme ympäristöasioista, vanhuksista ja taloudesta. Tapasimme myös kansanedustaja Tiina Elon.

Ikävihreät osallistui ENGS:in (Euroopan Vihreiden Seniorien verkosto) toimintaan. Euroopan Vihreän puolueen EGP:n neuvoston puolivuosittaisessa kokouksessa 3–5.6.2022 käsiteltiin ja hyväksyttiin yhteensä seitsemän päätöslauselmaa (resoluutiota), joista yksi koskee ikäihmisten hoivan järjestelyä Euroopan maissa. ENGS (jolla ei ole EGP:n kokouksessa äänivaltaa) tuki resoluutioehdotusta ja oli tehnyt eräitä muutosehdotuksia resoluution parantamiseksi. ENGS:in ehdotukset oli toimitettu mahdollisimman monelle äänivaltaiselle valtuuskunnalle (ml. Suomen valtuuskunta) toivomuksin, että niitä tuettaisiin. Kokouksen yhteydessä järjestettiin ENGS:in yleiskokous. Siinä päätettiin Suomen pitkäaikaisen edustajan Reino Lampisen erosta hallituksesta ja Pirkko Telarannan nimittämisestä hänen seuraajakseen. Ruotsin edustaja Agneta Granström erosi hallituksesta ja tilalle nimitettiin Kerstin Andersson. Saksan toinen edustaja Frank Hauser oli eronnut Saksan Vihreistä ja sitä myöten myös ENGS:istä.

Uusi Hyvinkään jäsenyhdistys järjesti Knehtilän tilalla tilaisuuden, johon osallistuivat puolueen pj. Maria Ohisalo ja neljä muuta kansanedustajaa sekä kolme eduskunta-avustajaa. Knehtilässä toteutetaan maatalouden hiilensidontaa. Paikallinen Aamuposti-lehti teki tilaisuudesta ison artikkelin lauantain 13.8.2022 lehteen. Myös sosiaalisessa mediassa oli useita juttuja.

Lausunnot, aloitteet, esitykset
Maaliskuussa päätettiin, että puolueen poliittiseen toimenpideohjelmaan ehdotetaan lisättäväksi kokonaan uusi kappale Ikäystävällinen yhteiskunta. Luonnos valmisteltiin yhdistyksen sisällä yhteistyönä. Ohjelmaluonnoksessa ei ollut ikääntyneitä otettu huomioon kuin sosiaali- ja
terveyspalvelujen käyttäjinä. Hallitus päätti tehdä kolme aloitetta toukokuun puoluekokoukselle.
Huhtikuussa hallitus teki kannanoton ikääntyneiden pankkipalveluista. Se lähetettiin suurimmille
pankkiryhmille ja Finanssitarkastukselle. Taustalla oli huoli pankkipalveluiden suurista maksuista pankissa asioiville suhteessa digiasiakkaiden maksuihin. Tiedämme, että osa ikääntyneistä eri syitten takia ei voi käyttää digipalveluita. Toivottiin vähintään maksutonta puhelinpalvelua.
Lokakuussa julkistettiin lausuma Vanhusten viikolla ”Yhdessä luontoon – joka iän oikeus!”
Julkilausuma jaettiin mm. kaikille vihreille kuntavaikuttajille.

Viestintä
Yhdistys piti internet-kotisivua osoitteessa  yhdistyksestä sekä tiedotetaan tapahtumista.
Yhdistys pitää julkista facebook – ryhmää osoitteessa
myös tiedostuskanavana.
Tietoa jaetaan myös Ikävihreät – sähköpostilistalla ikavihreat@vihreat.fi.

Yhdistys on edelleen suhteellisen pieni – vuoden 2022
Yhdistys on myös osa Vihreän Liiton Valtakunnallisten yhdistysten ryhmää. Puolueen Senserekisteri on yhdistyksen työväline. Yhdistyksellä on kaksi jäsenyhdistystä – IKIVI ja Hyvinkään Ikivihreät.

Yhdistyksen jäsenistä Irmeli Elomaa Kankaanpäästä valittiin
varsinaiseksi jäseneksi, Hanna Erjanti Varsinais-Suomen
Juhani Kytö valittiin Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen vanhusneuvostoon.

Talous
Yhdistyksen säännöllisinä tulolähteinä olivat jäsenmaksut ja
271,37 euroa alijäämäinen. Pankkitilillä oli vuoden lopussa 1793,79 euroa.

Toimintakertomus 2021

Hyväksytty vuosikokouksessa 28.4.2022

Yleistä

Vuosi 2021 oli yhdistyksen kahdeksas toimintavuosi. Jo toista vuotta jatkuneen koronaviruspandemian johdosta toiminta keskittyi verkkotapaamisiin ja webinaareihin. Yhdistyksen vuosikokous pidettiin etäkokouksena 22.4.2021. Vuosikokouksessa tehtiin henkilövalinnat sekä hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2020 samoin kuin talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2021.

Hallitukseen valittiin uudelle kaksivuotiskaudelle vuoden 2023 vuosikokoukseen asti Auni-Marja Vilavaara, Helsinki, puheenjohtajaksi, Yrjö Ala–Paavola, Hyvinkää, varapuheenjohtajaksi, Pirkko Telaranta, Helsinki, ja Inkeri Näätsaari, Jämsä, jäseniksi ja Jarkko Kanerva, Naantali, varajäseneksi.  Hallituksessa jatkavat vuoden 2022 kokoukseen asti edellisenä vuonna 2020 valitut Veikko Ahola, Jyväskylä ja Roger Nordman, Porvoo, jäseninä, ja Marjo Hämäläinen, Joensuu, varajäsenenä. Reino Lampinen valittiin hallitukseen vuoden 2022 kokoukseen asti edesmenneen Heidi Manns-Haatasen sijaan. Toiminnantarkastajaksi valittiin Juhani Kytö Espoosta ja varatoiminnantarkastajaksi Marja-Leena Länsipuro Helsingistä.

Hallituksen kokoukset

Vuoden aikana pidettiin viisi hallituksen zoom-kokousta ja yksi sähköpostikokous.

• Ensimmäinen kokous 18.2, johon osallistui 10 henkilöä. Keskusteltiin vuosikokouksesta, kuntavaaliehdokkaiden tukemisesta ja kevään tilaisuuksista.
  • Toinen kokous pidettiin 25.3 johon osallistui 10 henkilöä. Hyväksyttiin uusi jäsen ja keskusteltiin EU:n Vihreästä kirjasta Väestön ikääntymisestä, johon Ikävihreät lähetti omat kommenttinsa.
  • Hallituksen kolmas kokous pidettiin 29.4. Siihen osallistui kuusi henkilöä ja siinä hyväksyttiin uusi jäsen, hallitus järjestäytyi, valitsi edustajan valtakunnallisten neuvotteluihin sekä päätti kuntavaaliehdokkaiden tuesta ja Harrastus jokaiselle ikäihmiselle- julkilausumasta.
  • Neljäs kokous pidetiin sähköpostikokouksena 20–25.5. Siinä valittiin edustaja VTKL:n liittokokoukseen.
  • Hallituksen viides kokous pidettiin 19.8. Siihen osallistui kahdeksan henkilöä. Käsiteltiin yhdistyksen taloustilannetta, yhdistyksen edustajan valintaa puoluekokoukseen, Ikävihreiden edustusta puoluehallituksessa ja puoluevaltuuskunnassa, sekä syksyn 2021 tapahtumia. Keskusteltiin myös kuntavaalien tuloksesta.
  • Hallituksen kuudes kokous pidettiin 16.12. ja siihen osallistui kahdeksan henkilöä. Päätettiin jäsenten erosta ja hyväksymisestä, aluevaaleissa olevien ehdokkaiden tukemisesta, kevään 2022 tapahtumista sekä valtakunnallisen eläkeläisjärjestön tilanteesta.

Tapahtumat ja tilaisuudet

• Professori Teppo Krögerin webinaari Ikääntyneiden tilanteesta Suomessa 7.10.2021, webinaarin nauhoite nähtävillä yhdistyksen verkkosivuilla.
  • STM virkamiehen Antti Kuopilan Soten uudistuksesta ja sen vaikutuksista paikallistasolla webinaari 11.11.2021
  • VTKL:n liittokokous pidetiin etänä 6.6.2021
  • Reino Lampinen osallistui ENGSin tilaisuuksiin ENGSin hallituksen jäsenenä. Auni-Marja ja Reino tapasivat Hampurin Vihreiden seniorien edustajan Christa Müllerin, joka oli poliittisten toimijoiden ryhmän kanssa Helsingin kaupungin vieraana tutustumassa vanhusten hoivaan.

Lausunnot, aloitteet, esitykset

• Yhdistys tuki rahallisesti kuntavaaleissa ehdokkaana olleita jäseniään. Kuntavaalien ehdokkaita markkinoitiin kuntavaaleissa teemalla Ikääntynyt joka valtuustoon!
  • Vanhustyö-lehti julkaisi ennen kuntavaaleja Auni-Marja Vilavaaran kirjoittaman artikkelin Ikääntynyt joka valtuustoon!
  • Vihreälle puolueelle lausuttiin Vanhuspalvelulain muutosehdotuksesta puoleen laatimasta lausuntoluonnoksesta.
  • Jaettiin 29.4.2021 medialle ja sosiaalisessa mediassa yhdistyksen ehdotusta Harrastus jokaiselle ikääntyneelle! Yhdistyksen jäsenet kirjoittivat aiheesta paikallislehtiin.
  • Valmisteltiin ja lähetettiin EU:lle vastaus ikääntymisestä Suomessa. Bryssel 27.1.2021 COM(2021) 50 final VIHREÄ KIRJA VÄESTÖN IKÄÄNTYMISESTÄ, Sukupolvien välisen solidaarisuuden ja vastuullisuuden edistäminen.
  • Tehtiin puoluekokoukselle aloite kaikkinaisen ikäsyrjinnän lopettamisesta. Aloite sai myönteisen vastaanoton.
  • Jaetiin julkilausuma 16.12.2021 Ikääntyneiden pankkipalveluiden maksuttomuudesta keskeisille pankeille ja niitä valvoville viranomaisille.

Viestintä

• Yhdistys piti internet-kotisivua osoitteessa yhdistykset.vihreat.fi/ikavihreat. Sivulla kerrotaan yhdistyksestä sekä tiedotetaan tapahtumista.
  • Yhdistys pitää julkista facebook – ryhmää osoitteessa facebook.com/ikavihreat. Sitä käytetään myös tiedotuskanavana.
  • Tietoa jaetaan myös Ikävihreät – sähköpostilistalla ikavihreat@vihreat.fi. Puheenjohtaja toimitti seitsemän jäsenkirjettä ajankohtaisista aiheista.
  • Reino Lampinen toimitti sosiaalisen mediaan kuntavaaleissa ehdokkaina olevien Ikävihreiden kuvat teksteineen.

Jäsenhankinta ja jäsenyys muissa yhdistyksissä

Yhdistys on edelleen suhteellisen pieni – vuoden 2021 lopussa sillä oli 36 jäsentä. Ikävihreät ry on Vanhustyön keskusliiton ja Euroopan vihreiden senioreiden verkoston ENGSin jäsenyhdistys.  Puolueen Sense-rekisteri on yhdistyksen työväline.

Työryhmät ja jäsenyydet

• Lea-Elina Nikkilä Joutsasta valittiin Joutsan kunnan valtuustoon ja -hallitukseen sekä Keski-Suomen maakuntavaltuustoon.
  • Pirkko Telaranta, Hannu Tuominen ja Auni-Marja Vilavaara olivat Helsingissä kuntavaaliehdokkaina.
  • Pirkko Telaranta on sosiaali- ja terveyslautakunnan jaoston varajäsen.
  • Auni-Marja Vilavaara valittiin Helsingin vanhusneuvoston puheenjohtajaksi vuoteen 2023.
  • Roger Nordman Porvoosta on Porvoon sosiaali- ja terveyslautakunnan varajäsen.
  • Marjo Hämäläinen Joensuusta oli Kaupunkirakennelautakunnassa jäsenenä, valtuustoryhmässä varajäsenenä ja jäsenenä Joensuun vaalilautakunnassa elokuuhun 2021 asti.
  • Taina Törmä on toiminut syksystä 2021 alkaen Tampereen vanhusneuvoston jäsenenä kaksivuotiskaudeksi.
  • Saila Joutsio on Tampereen tarkastuslautakunnan jäsen 2025 saakka.
  • Yrjö Ala-Paavola oli Hyvinkään kaupungin varavaltuutettu 21.6.2021 asti, Hyvinkään teknisen lautakunnan jäsen ja Hyvinkään Veden johtokunnan varajäsen 23.8.2021 asti
  • Sinikka Ala-Paavola on Hyvinkään seurakunnan kirkkovaltuuston varapuheenjohtaja.
  • Marja-Leena Kurikko on Hyvinkään vanhusneuvoston jäsen.

Talous

Yhdistyksen säännöllisinä tulolähteinä olivat jäsenmaksut ja Vihreän liiton avustukset. Tilinpäätös oli 64,06 euroa alijäämäinen.  Pankkitilillä oli vuoden lopussa 2065,16 euroa. Muuta omaisuutta ei ollut.

TOIMINTAKERTOMUS 2020

Hyväksytty vuosikokouksessa 22.4.2021

Yleistä

Vuosi 2020 oli yhdistyksen seitsemäs toimintavuosi. Koronaviruspandemian johdosta toiminta oli rajallista. Yhdistyksen vuosikokous pidettiin etäkokouksena 26.3.2020. Vuosikokouksessa tehtiin henkilövalinnat, hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2019 sekä talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2020.

Hallitukseen valittiin vuoden 2021 vuosikokoukseen asti Auni-Marja Vilavaara, Helsinki, puheenjohtajaksi, Yrjö Ala–Paavola, Hyvinkää, varapuheenjohtajaksi, Marja Krons ja Pirkko Telaranta, Helsinki, jäseniksi, ja Jarkko Kanerva, Naantali, varajäseneksi. Uudelle kaksivuotiskaudelle vuoden 2022 kokoukseen asti valittiin Heidi Manns-Haatanen, Helsinki (valitettavasti Heidi kuoli tammikuussa 2021), Veikko Ahola, Jyväskylä ja Roger Nordman, Porvoo, jäseniksi, ja Marjo Hämäläinen, Joensuu, varajäseneksi. Toiminnantarkastajaksi valittiin Juhani Kytö Espoosta ja varatoiminnantarkastajaksi Emmi Martin Helsingistä.

Hallituksen kokoukset

Vuoden aikana pidettiin viisi hallituksen sähköpostikokousta.

Ensimmäisessä, 5-12.2.2020 pidetyssä kokouksessa päätettiin vuosikokouksen pitämisestä Porvoossa. Samalla oli tarkoitus tutustua Porvoon Vihreisiin ja tehdä tutustumisretki Porvoon lähellä olevalle lintutornille. Pandemia muutti suunnitelmia ja vuosikokous päätettiin järjestää etäkokouksena.

Hallituksen toisessa kokouksessa 30.3.-2.4.2020 hallitus järjestäytyi. Sihteeriksi kutsuttiin Reino Lampinen ja rahastonhoitajaksi Tuulikki Korhonen. Kokouksessa hyväksyttiin yksi uusi jäsen.

Hallituksen kolmannessa kokouksessa 17-23.4.2020 todettiin valmiuslain tilanne. Hyväksyttiin yksi uusi jäsen.

Hallituksen neljäs kokous pidettiin 15-17.6.2020. Kokouksessa päätettiin valita yhdistyksen edustajaksi etäyhteydellä pidettävään puoluekokoukseen Roger Nordman Porvoosta ja hänen varahenkilökseen Reino Lampinen Helsingistä. Yhdistyksen puheenjohtaja oli valittu puolueen periaateohjelman iltatyöryhmään.

Viides hallituksen kokous pidettiin etäkokouksena 4.11.2020. Kokouksessa ei tehty päätöksiä, mutta kuultiin Reino Lampisen terveiset ENGSin kokouksesta ja käytiin lävitse valmistautumista vuoden 2021 kuntavaaleihin.

Tapahtumat ja tilaisuudet

Varapuheenjohtaja osallistui puheenjohtajapäiville Tampereella. Puheenjohtaja osallistui Telan eläkekoulutukseen eduskuntaryhmän kanssa, oikeusministeriön kuulemistilaisuuteen koskien vanhusasiavaltuutetun viran perustamista sekä Ilmarisen ja VTKL:n vuotuiseen iAreenaan 7.2.2020 Reino Lampisen kanssa.

Etäyhteydellä pidettyyn puoluekokoukseen 19-20.9.2019 osallistui Roger Nordman.

Ikävihreiden jäsenet osallistuivat IKIVIn kanssa retkelle Firskarsiin 14.8.2020 pandemiaa uhmaten. Kaikki käyttivät kuitenkin kasvomaskeja.

Lausunnot, aloitteet, esitykset

Yhdistys antoi lausunnon vanhusasiavaltuutettua koskevasta hallituksen esityksestä. Lausunnossa kiinnitettiin huomiota valtuutetun toimivallan laajuuteen ja valtuutetun riittävään tiedonsaantioikeuteen.

Viestintä

Yhdistys piti internet-kotisivua osoitteessa yhdistykset.vihreat.fi/ikavihreat.  Sivulla kerrotaan yhdistyksestä sekä tiedotetaan tapahtumista.

Yhdistys pitää julkista facebook – ryhmää osoitteessa facebook.com/ikavihreat. Sitä käytetään myös tiedostuskanavana.

Tietoa jaetaan myös Ikävihreät – sähköpostilistalla ikavihreat@vihreat.fi. Puheenjohtaja toimitti seitsemän jäsenkirjettä ajankohtaisista aiheista, koska pandemian takia tapaamisia oli mahdotonta järjestää.

Jäsenhankinta ja jäsenyys muissa yhdistyksissä

Yhdistys on edelleen suhteellisen pieni – vuoden 2020 lopussa sillä oli 36 suoraa jäsentä. Ikävihreät ry on Vanhustyön keskusliiton ja Euroopan vihreiden senioreiden verkoston ENGSin jäsenyhdistys.

Työryhmät ja jäsenyydet

Auni-Marja Vilavaara oli jäsenenä puolueen Sukupolvipoliittisessa työryhmässä, jonka tehtävänä oli tuottaa puolueelle uusi Ikääntymispoliittinen ohjelma sekä lapsi- ja nuorisopoliittinen ohjelma. Ensin mainittu hyväksyttiin 27.9. 2020 puoluevaltuuskunnassa.

Reino Lampinen toimi ENGS:ssä hallituksen jäsenenä.

Yhdistyksen jäsenillä oli mahdollisuus osallistua Vanhustyön keskusliiton laajaan webinaaritarjontaan.

Talous

Yhdistyksen säännöllisinä tulolähteinä olivat jäsenmaksut ja Vihreän liiton avustukset. Tilinpäätös oli 1288,15 euroa ylijäämäinen.  Pankkitilillä oli vuoden lopussa 2129,22 euroa. Muuta omaisuutta ei ollut.

TOIMINTAKERTOMUS 2019

Hyväksytty 26.3.2020 vuosikokouksessa

Yleistä

Vuosi 2019 oli yhdistyksen kuudes toimintavuosi ja vaalivuosi.  Vihreät menestyivät niin eduskuntavaaleissa kuin Euroopan parlamentin vaaleissa. Eduskuntaan nousi ennätysmäärä eli 20 vihreää kansanedustajaa, joukossa muutamia yli 60-vuotiaitakin. Euroopan parlamentin vaaleissa Vihreät saivat kaksi edustajaa sekä yhden ns. Brexit-varaedustajan paikan. Vihreät nousivat myös hallitukseen kolmen ministerin voimin. Pekka Haavistosta tuli ulkoministeri, Maria Ohisalosta sisäministeri ja Krista Mikkosesta ympäristöministeri.  Hallitusohjelma sisälsi myös ikävihreiden kannalta hyviä tavoitteita, kuten pienten eläkkeiden tarkistamisen.  Sekä toiminta että jäsenkunta edustavat ikävihreitä eri puolilta Suomea. Kun Ikävihreisiin lasketaan mukaa Helsingin seudun Ikivihreät, niin järjestö on keskisuuri puolueen järjestö.

Yhdistyksen kokoukset

Vuosikokouksessa, joka pidettiin Koijärvellä 1.4.2019 hallituksen puheenjohtajaksi vuosille 2019-2020 valittiin Auni-Marja Vilavaara ja muiksi jäseniksi: Yrjö Ala–Paavola, varapuheenjohtaja Hyvinkää; Eira Rosenberg, Humppila; Marja Krons, Helsinki; Emmi Martin, Helsinki; Pirkko Telaranta, Helsinki; Heidi Manns-Haatanen, Helsinki; Jarkko Kanerva, varajäsen,            Naantali; Veikko Ahola, varajäsen, Jyväskylä ja toiminnantarkastajaksi Sonja Alanko.

Vuosikokouksessa käsiteltiin henkilövalintojen lisäksi normaalit vuosikokousasiat: esiteltiin ja hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2018 sekä hyväksyttiin talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2019.

Hallituksen kokoukset

Vuoden aikana pidettiin kuusi hallituksen sähköpostikokousta ja yksi hallituksen kokous vuosikokouksen yhteydessä.

Ensimmäisessä 8-15.3.2019 pidetyssä sähköpostikokouksessa valmistelimme vuosikokousta ja hyväksyimme vuosikokoukselle esitettävät asiakirjat. Yhdistyksen jäsenyyteen hyväksyttiin neljä uutta jäsentä, erotettiin kolme maksamattomien jäsenmaksujen takia ja neljä jäsentä erosi. Helmikuussa valmistui eduskuntaryhmän kanssa yhteistyössä vanhuspoliittinen linjaus ”Vihreää ja vireää vanhuutta”.

Toisessa vuosikokouksen yhteydessä 1.4.2019 pidetyssä hallituksen kokouksessa valittiin hallituksen varapuheenjohtajaksi Yrjö Ala-Paavola.  Päätimme myös alustavasti, että sopiva jäsenmäärä hallitukselle olisi jatkossa seitsemän. Suunnittelimme syksylle retkeä Hyvinkäälle Sinikka Ala-Paavolan kutsumana.

Kolmannessa hallituksen kokouksessa 4-11.4.2019, joka pidettiin sähköpostikokouksena, yhdistyksen hallitus valitsi yhdistykselle sihteeriksi Reino Lampisen ja rahastonhoitajaksi Tuulikki Korhosen, jotka eivät ole hallituksen jäseniä. Kokouksessa annettiin raportti Koijärvi 40 v. tilaisuudesta. Koijärvi-tilaisuus oli erittäin onnistunut, osallistujia arvioitiin olleen n. 90.

Neljäs hallituksen kokous pidettiin sähköpostikokouksena 2-12.5.2019 aiheena tulossa olleet EU-vaalit sekä yhdistyksen edustaminen Porin puoluekokouksessa, yhdistyksen edustajaksi Porin puoluekokoukseen valittiin Auni-Marja Vilavaara ja varalle Heidi Manns-Haatanen.

Viidennessä hallituksen kokouksessa 15-22.9.2019 raportoitiin Hyvinkäälle Knehtilän tilalle 9.9.2019 tehdystä vierailusta. Samalla hyväksyttiin yhdistykselle kaksi uutta jäsentä.

Kuudes hallituksen kokous pidettiin 4-9.11.2019. Kokouksessa hyväksyttiin yhdistykselle yksi uusi jäsen ja päätettiin maksaa Heidi Manns-Haatasen osallistumismaksu Tampereen ENGS:n tapaamiseen.

Seitsemäs kokous pidettiin 10-18.12.2019 jälleen sähköpostikokouksena. Kokouksessa hyväksyttiin kaksi uutta jäsentä ja päätettiin maksaa Manns-Haatasen osallistumismaksun lisäksi myös matkakulut, joihin oli saatu avustusta puolueen hanketukirahoista 300 euroa. Kerrottiin joulutapaamisen 9.12.2019 peruuntumisesta maan hallituskriisin vuoksi. Puolueen päättävät elimet kokoontuivat samanaikaisesti ja pääpuhuja oli estynyt näin ollen tulemasta.

Tapahtumat ja tilaisuudet

Oodissa järjestettiin 24.1.2019  keskustelutilaisuus, jossa Ylen toimittaja Kerstin Kronvall kertoi Venäjän ympäristönsuojelusta. Paikalla oli 9 henkilöä. Tilaisuus oli IKIVIn kanssa yhteinen.

Ilmarisen ja VTKL:n vuotuiseen iAreenaan 1.2.2019 osallistuivat Pirkko Telaranta, Auni-Marja Vilavaara ja Reino Lampinen.

Ikävihreät järjesti, yhteistyössä Lounais-Suomen Vihreiden ja IKIVIn kanssa 1.4.2019 Koijärvitalolla tapahtuman, jossa muisteltiin Koijärvi-veteraanien kanssa 21.4.1979 alkaneita laskuojan tukkimiseen, avaamiseen ja uudelleentukkimiseen sekä mielenosoittajien ja kaivinkoneiden yhteenottoihin liittyneitä tapahtumia. Kuulimme myös Satu Hassilta Vihreiden metsälinjauksista sekä Amanda Pasasen esittämän ViNOn puheenvuoron. Tapaamiseen osallistui noin kymmenen Ikä- ja Ikivihreiden jäsentä, vajaat kymmenen veteraania ja noin 30 Lounais-Hämeen Vihreää ja muuta paikallista kiinnostunutta eli yhteensä n. 90 henkilöä. Tapahtuman seminaarin aiheena oli ”Metsät ja niiden merkitys ilmastonmuutoksessa”. Asiantuntijoiksi oli kutsuttu metsäprofessori Veli Pohjonen, WWF:n metsäasiantuntija Panu Kunttu ja kansanedustaja Satu Hassi sekä ViNo:n edustaja Amanda Pasanen. Paikalla oli myös monia vanhoja veteraaneja  Ville Komsin lisäksi. Lopuksi teimme retken Koijärven rannalle ja tutustuimme uuteen lintutorniin.

Puoluekokoukseen Porissa 15-16.6.2019 osallistui Auni-Marja Vilavaara.

Ikävihreät vieraili 9.9.2019 Knehtilän luomutilalla Hyvinkäällä. Tilalla kehitetään uutta maataloutta yhdessä muiden kanssa eri puolilla maailmaa. Kuulimme ympäristön hiilensidonnasta, luomututkimuksesta, maatalouden kannattavuudesta Suomessa ja EU:ssa, huoltovarmuudesta, ympäristölainsäädännöstä ja ekologisesti kestävä tuotannosta. Tutustuimme biokaasulaitokseen ja -asemaan, jota käyttää 80 autoa viikossa. Kaasuenergiaa käytetään myös viljan kuivaukseen.

Ikävihreät järjesti 19.12.2019 yhdessä IKIVIn kanssa Helsingin kaupungintalolla lounasseminaarin, jossa Reino Lampinen piti alustuksen 8-10.11.2019 Tampereella pidetystä EGP:n neuvoston ja ENGSin kokouksesta.

Lausunnot, aloitteet, esitykset

Vihreä eduskuntaryhmä julkisti 19.2.2019 yhteistyössä Ikävihreiden kanssa vanhuuspolitiikkaa koskevat linjaukset.

Ikävihreät antoi 14.10.2019 sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon ministeriön asettaman työryhmän ehdotuksesta vanhuspalvelulain muuttamiseksi.

Lausunnossaan Ikävihreät tuki ehdotusta henkilöstömitoituksen 0,5 ja myöhemmin 0,7 säätämistä lain tasolla, selkeää määrittelyä mitoitukseen laskettavista henkilöstöryhmistä ja hoitoisuuden määrittelyä yksikäsitteisen RAI-menettelyn mukaisesti.

Ikävihreät ilmaisi huolensa ehdotuksesta siirtää korkeamman henkilöstömitoituksen 0,7 voimaantulo vuodelle 2023. Ikävihreät toi esille ehdotuksia keinoiksi hoitajien houkuttelemiseksi pysymään alalla ja siirtymään takaisin sille kuten johtamiseen ja työolosuhteisiin liittyvät parannukset ja ennen kaikkea palkkatason korottaminen. Ikävihreät ehdotti lisäksi henkilöstömitoituksen 0,7 voimaantulolle nopeampaa aikataulua.

Viestintä

Yhdistys piti internet-kotisivua osoitteessa yhditykset.vihreat.fi/ikavihreat.  Sivulla kerrotaan yhdistyksestä yleensä (hallitus, säännöt, toimintakertomus ja toimintasuunnitelma) sekä tiedotetaan kokouksista ja muista tulevista tapahtumista. Kotisivun ylläpidosta huolehti Reino Lampinen. Hän kirjoitti sivulle myös blogeja ajankohtaisista aiheista.  Yhdistys pitää julkista facebook – ryhmää osoitteessa facebook.com/ ikavihreat. Siinä käsitellään samoja aihepiirejä kuin nettisivulla ja sisäisenä tiedotuskanavana toimivalla Ikävihreät – sähköpostilistalla ikavihreat@vihreat.fi .

Jäsenhankinta ja jäsenyys muissa yhdistyksissä

Yhdistys on edelleen suhteellisen pieni – vuoden 2019 lopussa sillä oli 32 suoraa jäsentä, joista 8 kuului myös jäsenjärjestön IKIVIn  jäseniin. Ikävihreät ry on Vanhustyön keskusliiton ja Euroopan vihreiden senioreiden verkoston EMGSin jäsenyhdistys.

Työryhmät ja jäsenyydet

Reino Lampinen edusti yhdistystä Euroopan Vihreiden Seniorien verkoston ENGSin kokouksissa. ENGS kokoontui kaksi kertaa Euroopan Vihreän Puolueen EGP:n neuvoston kokousten yhteydessä. Tampereella kokoontui lokakuussa 2019 Euroopan Vihreät.  Puheenjohtaja Reino Lampinen toimi jäsenenä Vihreiden Eurooppa–ryhmässä.

Useat jäsenet ovat mukana myös kuntapolitiikassa ja sitä kautta jäseninä kuntiensa luottamuselimissä.

Talous

Yhdistyksen tulolähteenä olivat ainoastaan jäsenmaksut ja Vihreän liiton avustukset valtakunnallisille yhdistyksille.Tilinpäätös oli 173,31 euroa alijäämäinen.  Pankkitilillä oli vuoden lopussa 841,07 euroa. Muuta omaisuutta ei ollut.

TOIMINTAKERTOMUS 2018

Vuosikokouksessa, joka pidettiin Tikkurilassa Vantaan kirjastossa, käsiteltiin henkilövalintojen lisäksi normaalit vuosikokousasiat: esiteltiin ja hyväksyttiin toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2017 sekä hyväksyttiin talousarvio ja toimintasuunnitelma vuodelle 2018. Hallitus ja toimintasuunnitelma löytyvät omilta sivuiltaan.

Vuoden aikana pidettiin viisi hallituksen kokousta. Niistä kaksi järjestettiin sähköpostikokouksina.

• Ensimmäisessä, 12.1. pidetyssä sähköpostikokouksessa valmistelimme vuosikokousta, hyväksyimme kolme uutta jäsentä, merkitsimme kolmen jäsenen erot ja erotimme kolme jäsentä, jotka eivät olleet maksaneet jäsenmaksua 2016 eikä 2017.
  • Toisessa, 16.2. pidetyssä sähköpostikokouksessa valmistelimme edelleen vuosikokousta ja mahdollista syksyn retkeä, hyvksyimme neljä uutta jäsentä ja merkitsimme yhden jäsenen eron.
  • Tikkurilan kirjastossa vuosikokouksen yhteydessä 11.4. pidetyssä kolmannessa kokouksessa valitsimme neljän erovuoroisen hallituksen jäsenen tilalle uudet jäsenet. Valitsimme hallituksen varapuheenjohtajiksi Sinikka Ala-Paavolan ja Eeva Suojasen sekä rahastonhoitajaksi Tuulikki Korhosen. Puheenjohtaja lupasi hoitaa sihteerin tehtävät. Päätimme myös alustavasti, että sopiva jäsenmäärä hallitukselle olisi jatkossa seitsemän. Suunnittelimme syksyllä toteutettavaa retkeä Itä-Suomeen.
  • Musiikkitalon kahviossa 31.5. pidetyssä neljännessä kokouksessa hyväksyimme tietosuojaselosteen sekä ehdotukset poliittisen tavoiteohjelman tarkistuksiksi.
  • Paluujunassa Mikkelistä 13.10. pidetyssä viidennessä kokouksessa merkitsimme kommentit Vihreiksi eläkelinjauksiksi toimitetuiksi eduskuntaryhmälle ja vetoomus ilmastonmuutoksen torjunnasta julkistetuksi laajalle joukolle vastaanottajia. Päätimme myös ehdottaa puoluevaltuuskunnalle vanhuspoliittisen ohjelman päivittämistä. Hyväksyimme yhden uuden jäsenen ja merkitsimme tiedoksi kahdeksan jäsenen erot. Keskustelimme jäsenhankinnasta ja seuraavan vuoden tapahtumista.

Tapahtumat ja tilaisuudet

Puoluekokoukseen Vantaan Korsossa 16-17.6. osallistui Reino Lampinen.

IKIVIn perinteiseen kesätapaamiseen 1.9. Marjatta Donnerin kesäasunnolla Bromarvissa osallistui 12 henkilöä. Mukana oli myös Ikävihreiden edustajia.

Syystapaamiseen Mikkelissä 13.10. osallistui yhdeksän Ikävihreiden jäsentä ja kolme paikallista Vihreää, ml. varapuheenjohtaja Veli Liikanen. Esittelimme Ikävihreiden toimintaa ja kuulimme terveisiä Mikkelin seudun Vihreiltä.

Lausunnot, aloitteet, esitykset

Ikävihreät ja IKIVI julkaisivat 8.10. yhteisen vetoomuksen ilmastonmuutoksen torjunnan välttämättömyydestä ja vastuunjaosta. Vetoomus jaettiin tärkeimmille medioille, kaikille eduskuntapuolueille ja muiden puolueiden eläkeläisjärjestöille.

Eläkkeitä, niiden kertymistä, maksamista ja merkitystä selvitettiin puolueen eduskuntaryhmän toimesta kansanedustaja Heli Järvisen johdolla. Ikävihreiden ja IKIVIn edustajana ryhmässä oli Reino Lampinen.

Viestintä

Yhdistys piti internet – kotisivua osoitteessa yhdistykset.vihreat.fi/ikavihreat.

Yhdistys pitää julkista facebook – ryhmää osoitteessa facebook.com/groups/ikavihreat/. Siinä käsitellään samoja aihepiirejä kuin nettisivulla ja sisäisenä tiedotuskanavana toimivalla Ikävihreät – sähköpostilistalla ikavihreat@vihreat.fi .

Jäsenhankinta ja jäsenyys muissa yhdistyksissä

Yhdistys on edelleen pieni – vuoden 2018 lopussa sillä oli 28 suoraa jäsentä. Jäsenjärjestöllä IKIVIllä on 36 jäsentä. Kun seitsemää sekä IKIVIin että Ikävihreisiin kuuluvaa jäsentä ei lasketa kahteen kertaan, on jäseniä siis yhteensä 57. Toimintasuunnitelman mukaista tavoitetta 60 jäsentä ei siis 2018 saavutettu. Helsingin lisäksi vain Hyvinkäältä ja Forssan seudulta on enemmän kuin yksittäisiä jäseniä. Erityisesti Itä–Suomi on jäsenistössämme heikosti edustettuna.

Ikävihreiden on pidettävä jatkuvasti tavoitteena jäsenmäärän ja erityisesti miesten osuuden kasvattamista, etenkin Helsingin seudun ulkopuolelta. Jäsenmäärän kasvattaminen on tärkeää sen osoittamiseksi, että nuorten puolueena tunnetussa Vihreissä on myös senioritoimintaa.

Työryhmät ja jäsenyydet

Reino Lampinen edusti yhdistystä Euroopan Vihreiden Seniorien verkoston ENGSin kokouksissa. ENGS kokoontui kaksi kertaa Euroopan Vihreän Puolueen EGP:n neuvoston kokousten yhteydessä: Antwerpenissä 19.5. ja Berliinissä 23-25.11. Antwerpenin sivutapahtuman teemana oli ikäihmisten houkuttelu äänestämään Vihreitä Eurovaaleissa (ja tietysti muissakin vaaleissa). Berliinissä keskustelimme Euroopan nuorten Vihreiden puheenjohtajan Katri Ylisen kanssa mahdollisista nuorten ja iäkkäiden yhteistyöalueista.

Puheenjohtaja Reino Lampinen toimi jäsenenä Vihreiden Eurooppa–ryhmässä.

Jäsenet (pl. IKIVI, joka kertoo jäsenyydet omassa toimintakertomuksessaan) ilmoittivat osaltaan seuraavista paikallisyhdistyksen puheenjohtajuuksista, kaupungin- tai kunnanhallituksen tai -valtuuston jäsenyyksistä tai vanhusneuvoston jäsenyyksistä vuonna 2018:

• Sinikka Ala-Paavola on ollut Hyvinkään kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston jäsen.
  • Yrjö Ala-Paavola on ollut Hyvinkään Veden johtokunnan varajäsen ja teknisen lautakunnan jäsen.
  • Riitta Lahikainen on ollut Espoon vanhusneuvoston jäsen ja Juhani Kytö hänen varajäsenensä
  • Juhani Kytö on ollut Elä- ja Asu -osakeyhtiön hallituksessa
  • Eira Rosenberg on ollut Humppilan kunnan tarkastuslautakunnan jäsen
  • Eeva Suojanen on ollut Vihreän liiton edustaja Hämeen vaalipiirilautakunnassa

TOIMINTAKERTOMUS 2017

Vuoden aikana pidettiin neljä hallituksen kokousta. Niistä kaksi järjestettiin sähköpostikokouksina.

• Ensimmäisessä, 1.3. pidetyssä sähköpostikokouksessa valmistelimme vuosikokousta.
  • Toisessa, 30.4. pidetyssä sähköpostikokouksessa valitsimme varapuheenjohtajiksi Eeva Suojasen ja Sinikka Ala-Paavolan sekä merkitsimme, että puheenjohtaja lupautui hoitamaan sihteerin tehtävät. Lisäksi hyväksyimme kaksi uutta jäsentä ja suunnittelimme kesän ja syksyn toimintaa.
  • Kolmannessa 18.6. Tampereella puoluekokouksen yhteydessä pidetyssä kokouksessa hyväksyimme kolme uutta jäsentä.
  • Neljännessä 19.8. Bromarvissa pidetyssä kokouksessa valmistelimme tapahtumaa Jyväskylässä. Päätimme myös ehdottaa puoluevaltuuskunnalle vanhuspoliittisen ohjelman päivittämistä. Hyväksyimme kaksi uutta jäsentä.

Perinteisessä yhteisessä kesätapaamisessa IKIVIn kanssa Marjatta Donnerin kesäasunolla Bromarvissa koolla oli 18 jäsentä.

Syystapaamisessa Jyväskylässä läsnä oli kahdeksan Ikävihreiden jäsentä ja 20 paikallista Vihreää. Jyväskylän Vihreiden edustajat Ilona Helle ja Riitta Lätti kertoivat syistä kunnallisvaalien ihmeeseen. Riitta kertoi myös Jyväskylään perustetusta eläkepoliittisesta työryhmästä, jota hän itse vetää.

Puolueen uusi puheenjohtaja Touko Aalto kuvasi omassa puheenvuorossaan, kuinka nostetaan poliittiseen keskusteluun vihreät teemat, ihmiset ja faktat. Hän kertoi, että puoluevaltuuskunnassa on otettu esille ikäihmisten asiat ja lopuksi valotti näkemyksiään SOTEsta.

Tapaamisen lopuksi Keski-Suomen museon intendentti (emeritus) Olli Lampinen esitteli meille Jyväskylän hautausmaalle haudattujen monien valtakunnallisesti tunnettujen henkilöiden, säveltäjien, runoilijoiden, tiedemiesten ja poliitikkojen ym. haudat.

Joulukuun 13 päivänä vierailimme yhdessä IKIVIn kanssa eduskunnassa Satu Hassin vieraina. Saimme hyvän johdatuksen eduskuntatalon remonttiin, eduskunnassa vireillä oleviin aiheisiin ja Vihreän eduskuntaryhmän työhön.

Jäsenhankinta ja jäsenyys muissa yhdistyksissä

Yhdistys on edelleen pieni – vuoden 2017 lopussa sillä oli 31 suoraa jäsentä sekä 30 ”välillistä” jäsentä jäsenjärjestön Helsingin seudun Ikivihreiden (IKIVI) kautta, yhteensä 61 jäsentä. Toimintasuunnitelman mukainen tavoite 60 jäsentä on kuitenkin saavutettu, kun IKIVIn jäsenet otetaan huomioon. Helsingin lisäksi vain Espoosta, Hyvinkäältä ja Forssan seudulta on enemmän kuin yksittäisiä jäseniä. Erityisesti Itä–Suomi on jäsenistössämme heikosti edustettuna.

Ikävihreät ry on Vanhustyön keskusliiton jäsenyhdistys.

Reino Lampinen edusti yhdistystä Euroopan vihreiden seniorien verkoston ENGSin kokouksissa. ENGS kokoontui kaksi kertaa Euroopan Vihreän Puolueen EGP:n neuvoston kokousten yhteydessä: 30.3.-2.4. Liverpoolissa ja 24-26.11. Karlstadissa, Ruotsissa. Liverpoolissa järjestettiin kaksi oheistapahtumaa. Ensimmäisessä, yhteistyössä Englannin ja Walesin Vihreiden kanssa osanottajilta haettiin näkemyksiä, mitkä ENGSin manifestin 12 teemasta ovat tärkeimpiä. Lisäksi kuultiin Englannin ja Walesin ikivihreiden toiminnasta. Karlstadissa pidettiin sivutapahtuma senioreiden ikäsyrjinnästä työmarkkinoilla. Lisäksi ENGSin hallitus piti erityiskokouksen 28-29.7. Hampurissa hallituksen kokoonpanon ja tulevien teemojen tarkastelemiseksi.