Keskustelu uskonnonopetuksesta on jälleen herännyt pienen tauon jälkeen. Edellisen kerran asia oli tapetilla, kun peruskoulun tuntikehykstä sorvattiin. Siinä uskonnon opetusta vähennettiin yhdellä vuosiviikkotunnilla, mikä ei merkittävästi muuttanut uskonnonopetuksen asemaa koulussa. Keskustelussa on esiintynyt monia erilaisia mielipiteitä. Karkeasti ne voi jakaa kolmeen eri kategoriaan.

 

1. Ei uskonnonopetusta ollenkaan. Tämän mallin kannattajien ajatuskulku perustuu ajatukseen uskonnon yksityisestä luonteesta. Koulun ei heidän mukaansa tukea uskonnonopetuksella yhtäkään uskontokuntaa, vaan uskontokuntien pitäisi itse hoitaa uskonnonopetus koulun ulkopuolella.

 

2. Nykyinen oman uskonnonopetus pitäisi muuttaa kaikille yhteiseksi uskontotiedon opetukseksi. Tämä malli pitää uskonnoista koulussa annettavaa tietoutta tärkeänä. Opetuksen pitäisi olla kaikille yhteistä ja mihinkään uskontokuntaan sitoutumatonta.

 

3. Nykyisen mallin eli oman uskonnonopetuksen kannattajat. Oman uskonnon opetuksessa kaikilla uskonnoilla on oma opetussuunnitelmansa, joka lähtee kyseisen uskonnon omasta arvopohjasta. Tämän mallin kannattajat kokevat hyväksi, että koulu opettaa neutraalisti, ilman tunnustuksellista otetta. Nykyistä oman uskonnon opetuksen mallia ei pidä sekoittaa sitä edeltäneeseen tunnustukselliseen uskonnonopetukseen, johon sisältyi uskonnonharjoitusta.

 

Näistä kolmesta ensimmäinen malli ei minun näkemykseni mukaan tule kuuloon alkuunkaan. Perusteeksi riittää toteamus siitä, että ennakkoluuloja vastaan paras lääke on asiallinen tieto. Suomalainen suhteellisen vakaa yhteiskunta tarvitsee kansalaisia, joilla on tietoa eri uskonnoista ja kykyä ymmärtää uskonnollista ajattelutapaa, kieltä ja kulttuuria – myös omaansa. Vaikka ei uskonnollista maailmankatsomusta olisikaan, on kulttuurin ymmärtämisen vuoksi hyvä hallita näitä taitoja. Mikäli koulu lopettaa neutraalin uskonnollisen tiedon opettamisen, siitä seuraa väistämättä uskonnollisen fundamentalismin nousu yhteiskunnassa.

 

Tässä tullaan sitten siihen vaikeampaan kysymykseen: oman uskonnon opetus vai kaikille yhteinen uskontotieto? Tähän kysymykseen ei ole lyhyttä ja helppoa vastausta. Kummassakin mallissa on omat hyvät ja huonot puolensa.

 

Nykyinen malli syntyi, kun tunnustuksellinen uskonnonopetus lopetettiin ja sen oppisisältöjen pohjalta rakennettiin nykyinen oman uskonnon neutraali opetus. Tämän mallin huono puoli on se, että oppilaiden hajauttaminen eri opetusryhmiin koetaan vaikeaksi ja sen pelätään hajottavan koululuokkien yhteenkuuluvuuden tunnetta. Itse en ole tällaista ilmiötä huomannut. Oppilaat pitävät oman uskonnon opetusta luontevana. Erityisesti pienryhmäuskontojen edustajat pitävät erityisen tärkeänä sitä, että he saavat oman uskontonsa opetusta. Todellinen ongelma taitaa olla kuitenkin raha. Kaikille järjestetty oman uskonnon opetus on kallista.

 

Kaikille yhteisen uskontotiedon opetuksen selkeästi paras puoli on se, että se on halvempaa järjestää kuin oman uskonnon opetus. Varmasti se myös helpottaisi koulun arkea esimerkiksi lukujärjestyksen teossa. Ongelmallista tässä mallissa on se, mihin eettiseen järjestelmään opetus kytketään. Kuinka rakennetaan kaikille yhteisen uskonnonopetuksen arvopohja?

 

Kysymys ei ole niin yksinkertainen kuin se ensi alkuun kuulostaisi olevan. Arvelen, että tämän oppiaineen opetus tulee heijastaa tulevaisuudessa suomalaista kristillissävytteistä arvomaailmaa, joka tuntuu meille kaikille itsestään selvältä. Nykyisessä luterilaisessa uskonnonopetuksessa olleet oppilaat eivät varmasti eroa edes huomaisi, mutta muslimit, ortodoksit, katolilaiset, krisnat ym.varmasti huomaisivat. Ikävin ratkaisu tähän ongelmaan on se, että tutkitaan vain eri uskontoja. Poistetaan etiikan opetus kokonaan. Lapsi menee pesuveden mukana.

 

Edellä esitetty ongelma on sitä suurempi, mitä nuoremmasta oppilaasta on kysymys. Ala-asteella on oppilaiden vielä vaikea hahmottaa uskonnollisen tiedon ja uskonnonharjoituksen rajoja, mikä tarkoittaa sitä, että jos alakoululainen kysyy, mihin hänen juuri edesmennyt mumminsa on mennyt, ei auta ruveta vertailemaan eri uskontojen ajatuksia asiasta. Vastauksen tulee olla hänen oman uskontonsa mukainen. Lukiotasolla asia on toinen, koska asioita voidaan jo pohtia teoriatasolla. Lukiolainen pystyy (melkein aina) jo hahmottamaan oman uskonelämänsä ja koulun tietopohjaisen aineen eron. Yläasteella mennään rajapinnalla tässä kysymyksessä. Opettajana koen kaikille yhteisen aineen opettamisen, jos ei mahdottomaksi, ainakin haastavaksi.

 

Koulun tehtävä on rakentaa omalta osaltaan suomalaista yhteiskuntaa kasvattamalla ja välittämällä suomalaisen yhteiskunnan arvoja. Kouluopetuksessa pitää pohtia, mitkä osa-alueet on tärkeitä yhteiskunnan kannalta. Uskonnonopetuksessa ei ole kysymys kirkon asemasta yhteiskunnassa tai islaminuskoisten määrän lisääntymisestä. Kysymys on siitä, mitkä taidot on olennaista oppia koulutiellä. Uskonnon oppiaineen asema kulttuurin lukutaidon ja suvaitsevuuden edistäjänä on korvaamaton.

 

Itse olen taipuvainen kannattamaan nykyistä oman uskonnon mallia. Se on hyväksi havaittu, ja siinä mielestäni toteutuu positiivisen uskonnonvapauden periaate parhaiten koulussa. Sen sijaan olisin valmis rakentamaan kaikkien uskontojen opetussuunnitelmat uusiksi. Tässä työssä pitäisi rakentaa kaikkien uskontojen opetussuunnitelmat temaattisesti ja yhteisen mallin mukaan.