Ryhmäpuheenvuoro vuoden 2010 budjettiin (14.12.2009)

Julkaistu

Kategoria

Vihreiden uusi valtuustoryhmä on ensimmäistä kertaa mukana Vihdin kunnan budjetin teossa. Tämänkertainen budjetin laadinta on ollut uskoaksemme vaikea ja raskas kaikille valtuutetuille, kokemuksesta tai kokemattomuudesta huolimatta.  

Olemattomat neuvottelut – prosessin sekavuus

Maailman- ja Suomen taloustilanne heijastuu raskaalla kädellä kuntatalouteen. Asiaa Vihdin kunnassa ei ole helpottanut se tapa, jolla tätä prosessia on viety eteenpäin. Rakentavaa ja avointa keskustelua ei ole käyty ja neuvottelu on ollut lähes olematonta. Tuntuu siltä, että mitä vaikeammista asioista pitää päättää, sitä vähemmän on keskusteltu. Asiaperustelut ovat olleet kovin vähäisiä. Valtuustoasiain neuvottelukunta olisi varmastikin ollut paikka, jossa olisi ollut keskustelulle mahdollisuus ja jossa olisi odottanut kuulevan valtaa pitävien puolueiden ehdotuksia tuleville ajoille. On tullut käsitys, ettei yhteistä tahtotilaa olla haluttu löytää, jotta olisi päästy edes neuvottelujen alkuun.

Yhteistyön puutetta on perusteltu usein sillä, että puolueet eivät tehneet valtuustosopimusta. Täytyy huomauttaa, että myös Vihreät jättivät valtuustosopimusluonnoksen pyydettyyn päivämäärään mennessä reilu vuosi sitten. Sitä ei ole millään lailla huomioitu.

Ei voi kuin paheksua, miten yhteistyötä on johdettu. Koko prosessi on tuntunut kovin omituiselta ja sekavalta, näin uusien valtuutettujen näkökulmasta. Valtuusto käytti kuluvana vuonna aikaansa kuntastrategian tekemiseen. Herää kysymys, onko Vihti turvallinen ja vetovoimainen elinympäristö kuten strategiassa kerrotaan. Hyvä työnantaja se ei ainakaan tule olemaan budjettia tarkasteltaessa. Nurinkuriselta tuntuu myös ajatus ensi vuonna laadittava henkilöstöstrategia, jonka tarkoituksena on varmistaa henkilöstön jaksaminen; toisella kädellä viedään ja toisella yritetään antaa.

Vihtiin ollaan havittelemassa 2 % kasvutavoitetta, lisää asukkaita ja yrittäjiä, vaikka ei pystytä vastaamaan edes nykyisten kuntalaisten tarpeita. Kasvua tavoittelevan kunnan kannattaa muistaa, että kukaan ei halua muuttaa kuntaan tai työskennellä kunnassa, jossa palvelut on ajettu alas ja koulut toimivat ilman opettajaa. Jo nyt kouluissa opettajien sairasloman aikana oppilaat joutuvat opiskelemaan itsenäisesti, ilman opettajaa. Yläkouluilla edellinen asia yhdistettynä heikkoon vaihtoehtojen ja erikoiskurssien tarjontaan asettaa vihtiläislapset huonompaa asemaan lähikuntiin verrattuna. Kasvava luokkakoko ei suinkaan paranna tilannetta. Mitkä asiat Vihtiin houkuttaa ja kuinka moni muuttaa pois heti, kun se on mahdollista. On varmaankin aiheellista tarkistaa ensi vuoden aikana kasvuprosenttitavoite.

Virkamiesten kuunteleminen

Kunnanjohtaja Jarva ja talousjohtaja Soosalu ovat pitkin vuotta asiallisesti esittäneet laskelmia kuntamme heikkenevästä taloustilanteesta. Kunnanjohtaja kertoi selkeästi esittäessään kunnallisen tuloveron nostoa 20 prosenttiin, ettei se yksin riitä. Silti olisi pitänyt säästää käyttötalousmenoissa. Hämmästelemme, ettei virkamiesten asiantuntijuuteen luoteta, varsinkaan kun suurilla ryhmillä ei ole ollut esittää minkäänlaisia rakentavia vaihtoehtoisia esityksiä. Kunnanhallituksen vuoden 2010 talousarvioesityksessä useat säästöt kohdistuvat kunnan henkilöstöön, vaikka tiedetään koko 2000-luvun olleen jo niukkaa aikaa henkilöstölle. Palveluita on tuotettu vähällä rahalla verrattuna muihin kuntiin. Kunnan palveluista vastaa 10 henkilöä vähemmän 1000 asukasta kohden jo nyt verrattuna verrokkikuntiin. Kunnanhallituksen esitys supistaa henkilöstömäärärahoista ei voi olla vaikuttamatta kuntalaisten palvelutasoon.

Vihreiden valtuustoryhmä olisi ollut valmiita veronkorotuksiin. Kerran sitä ei nostettu, täytyy seurata valtion toimia; 90-luvun lamasta oppia ottaneena valtio ei ole lähtenyt leikkauksien tielle. Valtio ottaa lisää lainaa. Vihdin kunnankin siis tulee kasvattaa entisestään suurta lainamäärää. Näin estetään kunnan palveluiden alasajo.

Kunnanhallituksen muutosehdotukset

Seuraavassa Vihreiden kannanotot kunnanhallituksen esittämiin muutosehdotuksiin tulosalueittain.

Henkilöstö

Kunnanhallituksen talousarvioesityksen mukaan henkilöstöstä tulisi säästää yhteensä lisää 1 miljoona euroa henkilöstömäärärahoista. Haluamme pitäytyä kunnanjohtajan ehdotuksessa, 910 000 eurossa. Tämäkin on jo tiukka tavoite. Luonnollisen poistuman, eläköitymisen kautta tätä tavoitetta ei tulla tietenkään saavuttamaan. Keskusten johtajat esittivät karun totuuden valtuutetuille henkilöstömäärärahojen vähentämisen seuraamuksista; lomautusten lisäksi koulujen lakkauttamisia, nuoriso- ja liikuntapalveluiden totaalista vähenemistä, kirjastotoiminnan osittaista lakkauttamista, osa ateriatuotannosta korvattaisiin valmisruualla, perus- ja ylläpitosiivouksen vähentämistä jne. Näin päättäjät saivat konkreettista tietoa, mitä henkilöstömäärärahojen vähentäminen oikeasti tarkoittaa. Pitää muistaa, että talousarviossa on lisäksi henkilöstön 910 000 euron säästötavoite, joka hoidetaan esim. vapaaehtoisilla palkattomilla vapailla ja sijaiskiellon jatkumisella.

Edellinen lama jätti pysyvät jäljet sukupolveen, jonka koulutuksesta silloin säästettiin. Heidän itsetuntonsa on heikompi ja erilaisia terveydellisiä häiriöitä on aiempaa enemmän. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos totesikin juuri, että nyt ei saa säästää kouluista eikä ennaltaehkäisystä: se on pitkän päälle erittäin kallista. Ja lisäksi johtaa siihen, että kunnan toiminta on laitonta. Myös nuoriso-, liikunta- ja kulttuuripalveluiden alasajo ei voi olla vaikuttamatta tulevaisuudessa korjaavien palveluiden määrän nousuna Karviaisen puolella.

Ennaltaehkäisyä ja järkevää talouden hoitoa on myös se, että rakennuksista pidetään nykyistä parempaa huolta itse. Ostopalvelut ovat osoittautuneet kovin kalliiksi esimerkiksi kiinteistöhuollon kohdalla. On vaikea kuvitella, että tällaiset suunnitelmat motivoisivat henkilöstöä työskentelemään yhä tehokkaammin ja tuotteliaammin. Päinvastoin. Edessä saattaa olla uupumista ja pitkiä sairauslomia. Ei säästöjä vaan inhimillistä hätää.

Vaikuttaa siltä, että kaikilla veroprosentin nostamatta jättämistä äänestäneillä ei ollut realistista käsitystä, mitä päätös tarkoittaa arkielämässä, kuntalaisilla. Vihreä valtuustoryhmä ei hyväksy henkilöstömäärärahoista säästämistä 1 miljoonalla eurolla. Sivistyskeskus Sivistyskeskuksen osalta on esitetty tuntikehystä vähentämistä 328 000 eurolla. Tämä tarkoittaa suurempia oppilasryhmiä ja tukiopetustuntien leikkaamisia. Varsinkin jos uusi erityisopetuslaki tulee syksyllä 2010 voimaan, tilanne on mahdoton. Uusi lakihan velvoittaa tehostetun tuen antamista. Jos ryhmät ovat suuria ja tukiopetusta eikä osa-aikaista erityisopetusta pystytä antamaan, lakia ei pystytä noudattamaan. Vihreä valtuustoryhmä ei hyväksy tuntikehyksen leikkaamista 1-6 luokilla. Kunnanhallitus on esittänyt Vihti-lisän pysymistä entisellään. Perheitä tulee tukea, jos he haluavat hoitaa alle 2-vuotiaan lapsensa kotona. Vihreiden valtuustoryhmä esittää, että Vihti-lisä muuttuisi ansiosidonnaiseksi.

Investointiosa

 Vihreä valtuustoryhmä esittää seuraavien investointien palauttamista talousarvioon:

– Haimoon kouluun ja päiväkotiin varataan vuonna 2010 investointimääräraha 1,5 miljoonaa euroa ja vuodelle 2011 varataan investointimääräraha 1,5 miljoonaa euroa.

– Ojakkalan perhekeskuksen investointimääräraha palautetaan vuosille 2011 ja 2012.

– Hiidenrannan päiväkodin IV-korjaamiseen investointimääräraha vuodelle 2011.

– Museon katon investointimäärärahaa vuodelta 2011 Kunta on vuokrannut museon tilat seurakunnalta ja vuokrasopimukseen liittyy, että kunnan on pidettävä kiinteistöstä huolta. Museon katto vaatii korjauksen ja mikäli kunta ei hoida tätä velvoitettaan, seurakunta irtisanoo nykyisen vuokrasopimuksen. Irtisanominen tulisi näillä näkymin voimaan vuoden 2010 lopussa. Tällä vaarannetaan museotoiminnan jatkuvuus. Museolla on merkittävä rooli kunnan kulttuuriperimän taltioinnissa, näyttelytoiminnassa ja perinnetiedon välittäjänä sekä matkailuun liittyvänä kulttuurikohteena. Katon korjaus tulisi toteuttaa jo vuoden 2010 aikana.

Lopuksi Vihreän valtuustoryhmän valtuutetut eivät usko talousarvioesityksen olevan realistinen. Onko kunnassa edes tavoitteena hyväksyä realistista talousarviota? Vai tehdäänkö budjetti vain budjetin itsensä takia? Hyväksytään se jo tällä hetkellä tietäen, että se tullaan ylittämään.

Uskomme tämän budjetin johtavan lisäbudjettien tekoon jo kevään ensimmäisissä valtuustokokouksissa. Tämä ei tunnu olevan päättäjiltä kovin vakuuttavaa talouden hallintaa vaan on osoitus poukkoilevasta päätöksenteosta ja haluttomuudesta nähdä tosiasioita, koska kunnallisveroa ei haluttu korottaa. Viisautta on mielestämme tosiasioiden tunnustaminen myös taloudellisen laman aikana.

Monessa kunnassa on siirrytty käytäntöön, jonka mukaan budjetista päätetään varhain, jotta samaan aikaan voidaan vahvistaa veroprosentti. Veroprosentin on oltava yksi muuttuja muiden budjettiin liittyvien muuttujien joukossa. Vihtikin voisi ottaa tällaisen käytänteen jatkossa toimintamalliksi.

Vihreiden valtuustoryhmä