Luottamuspaikkojen jaon kriteerit

Kun valitsemme Vihdin Vihreiden edustajia erilaisiin luottamustehtäviin, teemme kokonaisarvion henkilön kyvystä olla paras mahdollinen edustajamme luottamustehtävässä seuraavilla kriteereillä:

JÄÄVIYS. Olemme tiukkoja tässä, vaadimme sitä muiltakin.

SUKUPUOLI. Paikat ovat usein myös mies- tai naispaikkoja, eikä sille mahda mitään, että joskus sukupuoli on ylittämätön valintaperuste.

KUNNANVALTUUSTON JÄSENYYS. Valtuutettujen luottamus on vaaleissa punnittu. KUNNANHALLITUKSEN jäseniksi valitsemme vain valtuutettuja.

EHDOKKUUS VAALEISSA. Arvostamme ihmisiä, jotka ovat panneet itsensä peliin vihreän aatteen puolesta.

ÄÄNIMÄÄRÄ ei ole automaattinen luottamustoimen valintajärjestys, paitsi varavaltuutettujen ja muiden ehdolla olleiden kesken. Kunnallisia tai ylikunnallisia luottamustehtäviä tulee joskus uusjakoon myös vaalikauden aikana – niitä voidaan tarjota myös uusille aktiivisille jäsenille, jotka eivät ole ennättäneet ehdolle vaaleissa.

POLIITTINEN KOKEMUS JA TOIMINTA VIHREISSÄ. Toiminta missä tahansa Vihreiden luottamustehtävissä, ja/tai ylipäätään Vihreissä pätevöittää ja sille annetaan arvoa.

VIHREÄN AATTEEN, POLITIIKAN JA TOIMINTATAPOJEN TUNTEMUS SEKÄ NIIHIN SITOUTUMINEN. Luottamustehtävissä ei ajeta omia etuja tai käsityksiä, vaan vihreää politiikkaa  ja periaatteita sekä vihreän kunnan etua.

ASIANTUNTEMUS JA PEREHTYNEISYYS. Koulutusta, ammattia, muuta asiantuntemusta tai ansiota sekä harrastuneisuutta ymmärtää laajasti tietyn luottamustoimen/toimielimen koko kenttää arvotetaan valinnassa paljon.

YHTEISTYÖKYKY. Asiantuntemus, politiikan tuntemus tai oma innostus eivät korvaa yhteistyökykyä – politiikkaa tehdään yhdessä joskus hyvinkin erilaisten arvojen ja aatteiden edustajien kanssa. Kyky tulla toimeen muiden kanssa sisältää myös periaatteen toisten kunnioituksesta, sekä omien että muiden puolueiden ja aatteiden edustajien.

AKTIIVISUUS JA KYKY SISÄISEEN VIESTINTÄÄN JA KESKUSTELUUN paitsi itse tehtävässä, myös tiedonkulkuun valtuustoryhmän ja muiden toimielimien välillä sekä jäsenistön ja kunnallisjärjestön suuntaan arvioidaan.

OMA INNOSTUS JA KIINNOSTUS. Kiinnostus on tärkeä ja tarpeellinen kriteeri, mutta harvoin riittää ainoaksi valintaperusteeksi.

ROTAATIO. Vaikka kuinka olisi mainio luottamushenkilö, viimeistään kahden kauden jälkeen tilanne punnitaan. Kokenut luottamushenkilö pärjää myös uusissa luottamustehtävissä!

RAJALLISESTI LUOTTAMUSTEHTÄVIÄ YHDELLE. Mieluummin yksi tehtävä kunnolla kuin monta tehtävää huonosti.

(Hyväksytty Vihdin Vihreiden hallituksen kokouksessa 19.6.2021)