Vuoden 2012 talousarvion seurantaraportti ryhmäpuheenvuoro valtuustossa 3.9.2012

16.9.2012

Vuoden 2012 talousarvion seurantaraportti  30.6.2012

Talousarvion seurantaraportti antaa meille osviittoja siitä, että kuluvan vuoden tulos näyttää jäävän ennakoituakin negatiivisemmaksi.

Vuoden alkupuolen henkilöstökulujen 10 prosentin kasvu selittyy osin tänä vuonna  kesäkuussa maksetuilla lomarahoilla, palkantarkistuksilla,  raamisopimuksella ja esimerkiksi varhaiskasvatuksen ryhmien määrän kasvulla.

Yhteisöverojen reilun 30 prosentin pudotus on suuri,  joskaan ei euroissa kovinkaan merkittävä.  Yritystoiminnan ja elinkeinoelämän kehittäminen onkin alue, johon toivomme uuden yrityskehittäjän toden teolla  tarttuvan.  Tarvitaan toimivia verkostoja, lobbaamista ja sinnikästä työtä. Vihdillä on ollut varaa vuosia jättää päämäärätietoinen yritystoiminnan ja elinkeinoelämän kehittäminen ja suurempien linjojen luominen sivuun.  Osasyynä on ollut  henkilöstöresurssit, lyhytnäköisyys ja myös tiuhaan vaihtuvat kunnanjohtajat.

Investoinneissa kuluva vuosi on ainakin toistaiseksi jäänyt murto-osaan tavoitteesta.  Kesäkuun  vuoden 2011 tilinpäätöspuheenvuorossamme esitimme, että vaikka investointeihin käytettiin 10,5 miljoonaa euroa, olemme pahasti jäljessä siitä investointitarpeesta mihin kasvukuntamme palvelurakenteen kehittämistarve  ja nykyisen palvelurakenteen ylläpitäminen meitä edellyttävät.  Tilanne tuntuu tänä vuonna jatkuvan. Tällaiseen välivuoteen ei ole varaa, sillä siirrämme taloudellisia paineita vaan huomiseksi. Järkevä päätöksenteko osaa myös ennakoida ja soveltaa. Kun Ojakkalan päiväkodin rakentamien siirtyi olisi Nuhako ilman muuta pitänyt viimeistään aloittaa.

Me emme puhu nyt jälkiviisaina. Olemme ajaneet Nuhakon II-vaiheen rakentamista  heti I-vaiheen jälkeen, esitimme edelleen hankkeen aikaistamista taloussuunnitelmavuosille 2011-13.

6.9.2010 tekemässämme aloitteessa esitimme, nuorten oireillessa vakavasti, korvaavia tiloja vuoden 2011 alusta lähtien. Ne tulevat nyt syksyllä 2012. Lokakuussa 2010 Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyslautakunta kehotti kuntaa etsimään väistötilat syksyksi 2011. Poliittista tahtoa ei tuolloin löytynyt. Kuluvan vuoden budjettia tehtäessä enemmistö valtuuston jäsenistä ei ollut valmis varaamaan rahaa väistötiloille ja siksi valtuusto joutui tekemään päätöksen lisämäärärahasta.

On todella harmillista lukea paikallislehdestä, apulaisoikeusasimies Jussi Pajuojan vaatimuksesta Nummelanharjun koulun homeongelman nopeasta ratkaisusta. Pitääkö Vihdissä asiat  kiertää oikeusteitse, jotta päättäjät osaavat tehdä oikeita ratkaisuja? Homeongelman vakavuus on tiedetty jo vuosia. Talousongelmatkin tulevat jatkumaan, mutta ihmisten ei tule maksaa niistä terveydellään.

Vihreiden valtuustoryhmä

Tiina Veräjänkorva