Vihdin Vihreät: Turvapaikanhakijat ovat tervetulleita Vihtiin

28.8.2015

Puheenjohtaja toivoo inhimillisyyttä ja tolkkua keskusteluun väliaikaisesta vastaanottokeskuksesta

Vihdin Vihreät puoltaa väliaikaisen vastaanottokeskuksen sijoittamista Vihtiin, mikäli Maahanmuuttovirasto ja Hopeaniemi pääsevät sopimukseen. Keskuksesta on keskusteltu viime päivinä vilkkaasti, vaikka sen perustamisesta ei ole varmuutta.

”Emme voi sulkea silmiämme inhimilliseltä hädältä ja meneillään olevalta pakolaiskriisiltä. Suomesta turvapaikkaa hakevilla on oikeus oikeudenmukaiseen hakemuksen käsittelyprosessiin, ja Suomen kuuluu tehdä osansa pakolaisten auttamiseksi,” sanoo Vihdin Vihreiden puheenjohtaja Heidi Sume-Hänninen.

Suomeen on tänä vuonna tullut tähän mennessä noin 6 000 turvapaikanhakijaa, kun esimerkiksi Saksaan odotetaan tänä vuonna noin 800 000 turvapaikanhakijaa.

Pakolaistilanne Etelä-Euroopassa on kestämätön. Se johtuu pitkittyneistä kriiseistä, kuten Syyrian sisällissodasta, jonka jaloista on joutunut pakenemaan noin 12 miljoonaa ihmistä, heistä 4 miljoonaa ulkomaille. Suurimman taakan kantavat kriisimaiden naapurivaltiot

”Tietenkin meidän pitäisi pystyä vaikuttamaan kriiseihin niiden syntysijoilla niin, että ihmisillä olisi mahdollisuus elää omassa kotimaassaan. Tämä on kuitenkin hidas tie, eikä Suomen panosta paranna se, että hallitus on leikannut kehitysapurahoja. Tässä tilanteessa avun epääminen hädänalaisilta siviileiltä on julma ratkaisu,” Sume-Hänninen sanoo.

VihVi on huolissaan koventuneesta keskustelusta. Asioista pitää keskustella, ja eri mieltä saa olla, mutta rasismia ja avoimen vihamielistä puhetta ei voi hyväksyä.

”Vastaanottokeskuksesta pitää puhua ja vastata ihmisten kysymyksiin ja epäilyksiin. Toivoisin keskusteluun kuitenkin malttia, tolkkua ja ihmisarvon kunnioittamista.”, Sume-Hänninen sanoo.

”Nykykeskustelussa tuntuu unohtuvan, että Suomi oli aikanaan kansainvälisessä avussa saamapuolella, ja esimerkiksi toisen maailmansodan aikaan tuhannet suomalaislapset lähetettiin sotalapsiksi Ruotsiin.”

Inhimillisen näkökulman lisäksi keskuksen puolesta puhuu myös taloudellinen näkökulma: väliaikainen vastaanottokeskus toisi alueelle myös työtä esimerkiksi kuljetus-, kiinteistö- ja ruokapalveluihin sekä voisi vaikuttaa muutenkin positiivisesti alueen talouteen.

Arkisto