Ehdotamme Vihtiin käyttöön ekologista kompensaatiota

Julkaistu

Kategoria

, ,

Vihdin kunnanvaltuuston kokouksessa 1.12.2025 käsiteltiin Kaavoituskatsaus 2025 ja kaavoitusohjelma vuosille 2026-2028. Kaavoitus ja rakentaminen on keskittynyt erityisesti Nummelaan ja Etelä-Vihdin työpaikka-alueille. Alkaneella valtuustokaudella strateginen yleiskaava ja Nummelan keskusta-alue sekä mahdollinen Länsirata uusine asuin- ja asema-alueineen nousevat keskeisiksi maankäytön suunnittelun ja rakentamisen kohteiksi.

Ryhmäpuheen piti Erja Väyrynen:

”Vuosittainen kaavoituskatsaus ja sen liitteenä kaavoitusohjelma vuosille 2026-2028  antaa  paljon tietoa Vihdin ajankohtaisista kehittämisteemoista kaavoituksen ja maankäytön saralta. Asiakirjana se onkin keskeinen kunnan strategian toteuttamisessa. Lisäksi katsaus tuo hyvin esiin sen, miten Vihtiinkin vaikuttaa kuntarajat ylittävä suunnittelu, ensisijaisesti maakuntakaavat ja MAL-sopimukset.

Katsauksessa korostetaan ja nostetaan esiin tämänhetkisinä painopisteinä erityisesti strategisen yleiskaavan päivitys, Nummelan keskusta-alueen kehittäminen sekä työpaikka-alueiden laajentaminen.

Strategisen yleiskaavan päivitykseen saatesanoiksi Vihreät toteaa, että kasvun ja erilaisten mitattavien määrien – eli ekonomisuuden – rinnalle haluamme nostaa esiin myös laadun. Kaipaamme ennakkoluulotonta, uudistavaa ja uskaltavaa suunnittelua, rohkeutta olla edelläkäypä ekologisen, esteettisen ja esteettömän ympäristön rakentamisessa.

Samalla kuitenkin toteamme, että kun haluamme lisää työpaikkoja, asukkaita, asuntoja, liikenneväyliä, pyöräteitä, vapaa-ajanviettopaikkoja, hoivalaitoksia jne.  emme välty koskemasta luontoon. Ekologisen kestävyyden yhdeksi uudeksi, järjestelmälliseksi työkaluksi ehdotammekin Vihtiin kehitettäväksi ja käyttöönotettavaksi ekologista kompensaatiota hyvittämään luonnolle aiheutettavia kolhuja.  Käytännössä siis rakentamisen tai muun taloudellisen toiminnan aiheuttamat haitat luonnolle yhdessä paikassa hyvitettäisiin parantamalla elinympäristön ja luonnon tilaa toisaalla. Hyvitys voidaan toteuttaa suojelemalla, kunnostamalla tai ennallistamalla luonnonympäristöä. Samalla kuitenkin on hyvä muistaa, että ekologinen kompensaatio on viimeinen vaihe ympäristölle aiheutettujen haittojen lievennyshierarkiassa – ensisijaisesti pitää pyrkiä välttämään ja minimoimaan haittoja kussakin kohteessa koko prosessin läpi, suunnittelusta alkaen.

Nummelan osayleiskaavan etenemisestä toteamme, että Nummela on – ja uudesta Etelä-Nummelan alueesta huolimatta – sen tulee säilyä kunnan keskustana. Meille Vihreille tärkeää on keskusta-alueen suunnittelussa kiinnittää erityistä huomiota katutason liikkumiseen. Paitsi kävelijät, autojen rinnalla yhtä tärkeitä ovat kaikki muutkin pyörillä liikkuvat: lastenvaunut, rollaattorit, pyörätuolit, polkupyörät, potkulaudat ja jopa skuutit. Tämä näkökulma on syytä huomioida myös kirkonkylän liikekeskuksen asemakaavoituksessa ja asemakaavan muutoksessa.

Tämä sama pyörät ja renkaat -teema nousee hienosti esiin myös ajankohtaisikatsauksessa liikkumisen hankkeisiin. Kiitämme sitä, että liikennesuunnittelussa painotetaan yhä enemmän kestävän liikkumisen ratkaisuja, kuten joukkoliikenteen, jalankulun ja pyöräilyn edistämistä. 

Lopuksi kiitämme kaavoitusohjelmaosuudessa vuosille 2026-2028 maakäytön suunnittelun ohjenuorina mainittuja teemoja ilmastomuutoksen hillitsemisestä ja siihen varautumisesta sekä hulevesien luonnonmukaisesta käsittelystä. Yksittäisten kaavojen kaavataloustarkastelut huomioimme myös erinomaisena uudistuksena, samoin kaavojen hiilinielulaskennan.

Näillä kommenteilla Vihreä valtuustoryhmä kannattaa pohjaesityksessä esitettyjen kaavojen lakkauttamista ja Kaavoituskatsaus 2025 hyväksymistä.”