Liikenneilta Huhmarissa keräsi lähes 50 kiinnostunutta

Julkaistu

Kategoria

Liikennesuunnitelmat puhuttivat Huhmarissa

Huhmarin liikennesuunnitelmat kiinnostivat alueen asukkaita ja kesämökkiläisiä. Vihreiden organisoima kävely- ja keskustelutilaisuus keräsi lähes 50 kiinnostunutta keskustelemaan Huhmarin tulevaisuudesta. Huhmariin tai kaavakielellä Etelä-Nummelan osayleiskaava-alueelle tarvitaan uusia liittymiä, mikäli alueelle laaditut suunnitelmat toteutuvat. Vihdin osalta suunnitelmiin kuuluvat junayhteys Helsinkiin ja Lohjalle sekä suuri kauppakeskus tai ainakin työpaikka-alue. Alueella on kunnan pakkolunastushakemus odottamassa päätöstä, mutta pakkolunastuksen käsittelyä vaikeuttaa se, että kunta toivoo alueelle Ideaparkia, jättimäistä kauppakeskusta, joka ei nykyisessä maakuntakaavassa näy.

Kaavoitusprosessi tutuksi

Tilaisuuden aluksi Uudenmaan liiton suunnittelupäällikkö Olli-Pekka Hatanpää valotti kaavoitusprosessia ja Uudenmaan sekä Huhmarin alueen tulevaisuusnäkymiä laajemmin. Uudenmaan liitto laatii parhaillaan maakuntakaavan tarkistusta, jossa eri alueiden tarpeet otetaan huomioon. Tätä varten laaditaan tai on jo laadittu useita selvityksiä: virkistysalueet, viheryhteystarpeet ja luontokohteet kulttuuriympäristöt, maisema- ja peltoalueet, energiavarojen kartoitus ja energiaverkkojen ajantasaistaminen, logistiikka, Helsingin lentokentän sijainti (Malmi) ja Helsinki-Vantaan lentoaseman lentomelu, tulvavaara-alueet ja tulvariskien ehkäiseminen sekä asumisen hajautuminen. Kauppapaikkoja selvitetään kaupan palvelurakenneselvityksessä. Näyttäisi kuitenkin siltä, että vain yksi uusi ratalinja on mahdollista toteuttaa ajanjaksona, jolle maakuntakaavaa tehdään, joten radan saaminen tänne vaatii poliitikoilta ahkeraa lobbausta.

Uudet maakuntakaavan linjaukset perustuvat ennusteeseen, jossa läntiselle Uudellemaalle muuttaa ennen 150 000 asukasta lisää, tällöin nykyiset liikennejärjestelmät ovat riittämättömät. Junarata on tärkeä sekä liikenteen sujuvuuden että ilmastonmuutoksen kannalta, se voi myös hidastaa tarvetta rakentaa Turun moottoritiestä 6-kaistainen. Hatanpää kertoi, että nykyisessä maakuntakaavassa näkyvä ratalinjaus on tarua, se on vain vedetty kaavaan merkitsemään ratayhteyttä eikä määritä radan paikkaa tarkemmin. Tätä radan ja muiden teiden linjausta tarkennetaan.

Kaikki esillä olleet vaihtoehdot tyrmättiin

Tilaisuudessa olivat esillä Vihdin kunnan tekemät Huhmarin Eteläisen liittymän vaihtoehdot 1, 2 ja 3. Näistä todettiin, että vaihtoehto 1 menee olemassa olevien talojen läpi eikä vaihtoehto 2 ole tiehallinnon ohjeistuksen mukainen, koska itäinen liittymä on suoraan ramppiliittymän päässä. Vaihtoehto 3 näyttää olleen suunnitelmien tekijöiden suosikki. Siinä etelän suunnan liikenne voidaan ohjata suoraan itäisen liittymän kautta kauppakeskusalueelle ja alueelta poistutaan läntisen liittymän kautta. Liikennevirta etelästä suunnitellulle kauppakeskukselle pääsee kääntymään oikealle tullessaan ja lähtiessään alueelta. Vaihtoehdossa 3 saadaan myös paremmat yhteydet joukkoliikenteen pysäkeille. Vaihtoehdossa rakennetaan uudet rampit valtatieltä 2 maantielle 110. Nykyiset rampit puretaan. Ratkaisu edellyttää kolmansia kaistoja molemmille ajosuunnille Palojärven ja Huhmarin välillä. Yhteydet mahdolliselle kauppakeskusalueelle ovat lännestä Huhmarin eritasoliittymän ramppiliittymän länsipuolelta ja idästä Pihtisillantien liittymän kohdilta. Näissä liittymissä on suunniteltu tarvittavan kaksikaistaiset kiertoliittymät. Itäinen kiertoliittymä edellyttää maantien 110 alentamista noin 200 – 300 metrin matkalta. Molemmista liittymistä lasketaan tarvittavan nelikaistainen yhteys kauppakeskukselle. Itäisessä liittymässä voi uuden yhteyden eteläosa olla sellainen, että kaksi kaistaa johtaa sisälle alueelle ja yksi kaista ulospäin. Itäinen yhteys alittaa valtatien nykyisen Peltomäen alikulkukäytävän kohdilta, tosin alikulkusilta joudutaan rakentamaan uudelleen. Huhmarin eritasoliittymän ramppiliittymät ovat valo-ohjattuja liittymiä. Kevyen liikenteen väylä sijoittuu Huhmarin eritasoliittymäalueella maantien 110 eteläpuolelle. Tieosuudelle tulee kolme alikulkua maantien 110 poikki. Valtatien 2 pysäkkien yhteydet maantielle 110 kulkevat nykyisen risteyssillan kautta. Maantien 110 pysäkit sijoittuvat läntiseen ja itäiseen ramppiliittymään sekä itäisen kauppakeskuksen liittymän itäpuolelle Helsingin suunnalle. Liityntäpysäköintialue ja saattomahdollisuudet tulevat Pihtisillantien länsipuolelle. Vaikka suunnittelijat ovat hioneet tätä 3 vaihtoehtoa pisimmälle, kyseessä on kuitenkin luonnos, jota voi kommentoida jo tässä vaiheessa kuntaan. Nämä Etelä-Nummelan liikenneselvityksen nimellä löytyvät suunnitelma ovat nyt nähtävillä kunnan Internet-sivuilla (www.vihti.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vihti/embeds/15424_Etel….) Ne tulevat osallistamiskäsittelyyn ja osallisten kommentoitavaksi mahdollisesti jo tänä syksynä.

Kävellessä näki, miten alue muuttuu

Lähdimme selvitysten tutkimisen ja keskustelun jälkeen kävelemään alueelle. Katsoimme kartoista ja maastosta, mikä talo jää tien, kevyenliikenteenväylän tai tien reuna-alueen alle. Ihmettelimme myös korkeutta, jolle tie on suunniteltu. Tie näyttäisi ylittävän osan taloista monen metrin korkeudelta. Monessa talossa on pihat ja talot hoidettu huolella, vuosikymmeniä. Alueella kävellessä paljastui myös, että kunta on vastikään myöntänyt poikkeusluvan omakotirakentamiseen paikkaan, johon Huhmarin liikenneselvityksessä on merkitty kevyen liikenteen väylä. Rakentaja ymmärrettävästi empii hankkeen aloittamista ja miettii korvauksien vaatimista kunnalta.

Kommentteja kuntaan

Vihreät halusivat antaa asukkaille tilaisuuden perehtyä suunnitelmiin jo etukäteen, jotta kommentointitilaisuus tulee varmasti käytettyä. Samalla Vihreät keräsivät alueen asukkaiden näkemyksiä oman päätöksentekonsa pohjaksi. Myös alueen arkeologinen selvitys ja luontoselvitys olivat esillä. Vastaavia tilaisuuksia suunnittelualueella voisi kunta tosin itsekin järjestää. Asukkaat saavat paljon paremmin käsityksen suunnitelmista, kun niitä voi katsoa paikan päällä.

Tilaisuuteen osallistuneet totesivat, että kaikki suunnitelmat ovat aivan liian suuria, etenkin, mikäli Ideapark -ajatus kaatuu. Ideaparkin kaatumista toivottiin. Toivoa vahvisti se, että Lempäälän Ideapark tekee jatkuvasti tappiota ja Sukarilla on ilmennyt vaikeuksia myös lupaamiensa uimahallin ja hiihtoputken toteuttamisessa. Ilman valtaisaa kauppakeskusta Huhmariin suunnitellulle työpaikka-alueelle riittävät pienemmät tiet. Kevyen liikenteen väylät ovat todella tärkeitä, näin lasten on turvallista kulkea, ja koulukyytien tarvetta voidaan vähentää. Teiden kasvattaminen useampikaistaiseksi ei tuntunut kovin tarpeelliselta. Yhden asukkaan mielestä jo nykyiset liittymät ovat liian pienet ja ne pitää korjata. Useimpien tilaisuuteen osallistuneiden mielestä suunnitelmat ovat aivan liian massiiviset.