Vihdin imago kuntoon

26.10.2012

Tällä viikolla on Vihdin paikallislehdissä kirjoitettu paljon siitä, miten alueelle saadaan asiakkaita ja yrityksiä. Miten junior chefin innokas ravintolanperustaja haluaisi perustaa ravintolan Vihtiin Helsingin sijasta, mistä autiolle elokuvateatterille saataisiin käyttöä, miten matkailuyritysten toimintaa tuettaisiin ja miten Vihtiin saataisiin lisää työpaikkoja? Ja miksi naapurikuntien talokauppa sujuu paremmin kuin meillä?

Kaikki tämä liittyy samaan asiaan – avoimuuteen. Kun toiminta on avointa, täytyy myös tehdä hyviä päätöksiä. Sillä vaikka kunta päättäisi jatkaa asioiden valmistelua hiljaisuudessa, maailma ei pysy hiljaa. Onko kunnalla varaa olla osallistumatta keskusteluun?

Ensin asiakkaat, sitten yritykset

Nykyään on markkinoinnilla turha yrittää luoda mielikuvaa siitä, mikä ei ole totta. Verkkokeskustelut, blogit ja paikallislehtien mielipidekirjoitukset tuovat esiin totuuden. Jos kunta ei panosta palveluihin, päiväkoteihin, kouluihin ja julkiseen liikenteeseen, ei alueelle haluta muuttaa. Jos alueella ei ole kasvupotentiaalia, mitä syitä yrityksellä olisi perustaa toimipisteensä sinne?

Päiväkodit ja koulut kuntoon – viivyttelemättä

Vihtiin eivät muuta nuoret tai vanhat, vaan lapsiperheet. Perheet etsivät lapsilleen rauhallista, luonnonläheistä kasvupaikkaa pääkaupunkiseudun ulkopuolelta ja kääntävät katseensa ympäryskuntiin. Luonnollisesti he myös valitsevat uudeksi kotiseudukseen alueen, jossa lapsiperheille on hyvät palvelut. Kun he kuulevat Vihdin homekouluista tai päiväkotiparakeista, tai julkisen liikenteen tilanteesta, he tuskin toista kertaa harkitsevat Vihtiä kotipaikakseen. Sama toisin päin: jos Vihti ei saa asioita kuntoon, myös nykyiset asukkaat alkavat harkita poismuuttoa.

Kunnalla on nyt siis yksi ainoa mahdollisuus siihen, miten Vihdin asukaskasvu saadaan nousuun: lapsiperheiden asiat kuntoon. Ja nopeasti.

Miten Vihdin imago saadaan kuntoon?

Kun Vihtiin saadaan lisää asukkaita ja ostovoimaa, myös yritykset kiinnostuvat. Kiinnostus pelkästään ei riitä, vaan yrityksiä täytyy tukea. Kunnan täytyy järjestää yrityksille hyviä toimipaikkoja, tutkimustietoa potentiaalisista asiakkaista, työntekijöistä – myös julkista liikennettä, jotta asiakkaat ja työntekijät pääsevät paikalle. Kunnan täytyy osoittaa joustavuutta ja reagointinopeutta asioiden kuntoon saattamisessa. Imagoa ei saada kuntoon leikkaa-liimaa-tekniikalla. Asioita täytyy kehittää aidosti sisältäpäin ja antaa viestin tästä näkyä avoimesti ulospäin.

Tule mukaan!

Seuraa Vihdin Vihreitä

Arkisto