SSO:n osuuskauppavaalit 2024

22.3.2024

Äänestä osuuskauppasi vaaleissa 18.3.–5.4.2024

SSO:n osuuskauppavaaleissa 2024 etsitään kotiseutunsa hyväksi työskenteleviä ihmisiä, kotiseudun vaalijoita SSO:n edustajistoon nelivuotiskaudelle 2024–2028.

Sähköinen äänestys alkaa 18.3. klo 9 ja päättyy 5.4. klo 23:59. SSO:n osuuskauppavaalien äänestys tapahtuu sähköisesti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautuneena tai postitse. Voit äänestää ketä tahansa ehdokaslistalta löytyvää ehdokasta. Ehdokkaisiin pääset tutustumaan vaalikoneessa tai katso ehdokkaat ehdokaslistasta.

Äänioikeus vaaleissa on jokaisella 31.12.2023 mennessä Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:n jäseneksi hyväksytyllä, 15 vuotta täyttäneellä jäsenellä. Äänioikeus on vain talouden pääjäsenellä, eli asiakasomistajalla, joka on maksanut asiakasomistajaksi liittyessään osuusmaksun. Talouteen kuuluvilla eli rinnakkaiskorttien haltijoilla ei ole äänioikeutta.

Äänestä vihtiläistä ehdokasta

SSO-vaaleissa äänestys on suora vaali, eli ääni menee suoraan ehdokkaalle. Edustajistoon valitaan 50 eniten äänia saanutta.

Ainoana vihtiläisenä vihreänä ehdokkaana vaaleissa on Vihdin Vihreiden puheenjohtaja ja elinvoimalautakunnan jäsen Erja Väyrynen, äänestysnumerolla 140. Tässä alla ehdokkaan ajatuksia:

Lähiruoasta:

1. Se matkustaa lyhyemmän matkan eli tuottaa vähemmän päästöjä ja ilmastovaikutuksia,

2. Sillä on pienempi hiilijalanjälki: ruoan tuottamiseen, ja myös varastointiin, käytetään usein vähemmän kemikaaleja ja energiaa verrattuna massatuotettuun ruokaan,
3. Se lisää läpinäkyvyyttä ja luottamusta ruokajärjestelmään: kuluttajalla on mahdollisuus saada tietoa alkuperästä, tuotantomenetelmistä ja vaikkapa tuotantoeläinten kohtelusta,
4. Se tukee ja edistää paikallista taloutta ja työllisyyttä, kansallisesti myös ruoan huoltovarmuutta.
Lähikaupasta:
1. Sujuvan arjen tuki. Pienikin päivittäistavarakauppa on parempi kuin hyperimarket jossain (erityisesti haja-asutusalueelta katsottuna) kaukana.
2. Elinvoiman vahvistaja. Kauppa lisää alueen houkuttelevuutta asuinpaikkana ,ja tarjoaa myös työpaikkoja.
3. Innovaatiota uusiin palveluihin! Digitaalisia tilaus- ja toimituspalveluita yhteistyössä muiden palvelujen kanssa. Kestäviä- ja ympäristöystävällisiä ratkaisuja kuten vähemmän pakkausmateriaaleja, kierrätyspisteitä, sähköauton latauspaikkoja. Ja jopa kohtaamis- ja pysähtymispaikkoja ihmisille.

Arkisto