Yttrande över Destia Abs ansökan om marktäktstillstånd och miljötillstånd för bergtäkt och krossning på fastigheten Korpsnokärret 322-527-6-13-12-2023
De Gröna i Kimitön rf, Kemiönsaaren Vihreät ry, 4.12.2023.
De tillstånd som Destia ansökt om strider mot kommunens strategi, kommunens turism-, miljö- och näringsprogram, det markanvändnings- och bostadspolitiska programmet, miljöskyddslagen, markanvändnings- och bygglagen, grannelagen och kommunens egna miljöskyddsbestämmelser. Dessutom kommer de ansvarslagar som införts av EU att ha en inverkan på regleringen av den planerade verksamheten, särskilt med avseende på sociala effekter.
Med anledning av detta anser De Gröna i Kimitoön att Destia inte bör beviljas de tillstånd som bolaget har ansökt om. Nedan följer motiveringar.
Om kommunen beslutar att bevilja ett tillstånd måste villkoren vara tydliga och deras värden måste kunna verifieras på ett enkelt och tillförlitligt sätt. I synnerhet måste transportsträckan och transportmängderna tydligt anges i tillståndsvillkoren. Nedan finns mer detaljerade synpunkter om villkoren.
Strategi och program
I kommunens färska strategi anges följande
” År 2030 är vi en attraktiv, hälsofrämjande boendekommun med en välkomnande gemenskap djupt rotad i bygdens historia och med moderna, klimatsmarta lösningar på vardagens behov. Vi tar vara på vårt läge, med en levande skärgård, en rofylld natur och en grönskande landsbygd som självklara utgångspunkter. ”
Destias planer undergräver strategipunkterna angivna i fetstil ovan.
I kommunens program för besöksnäringarna anges att
”Under inrikesresor var de viktigaste motiverande faktorerna vid valet av inkvartering med jämn fördelning kultur och nöjen (34 %), idrott eller motion (32 %) samt naturen (31 %). Valet av gratisinkvartering under inrikesresor motiverades överlägset mest av naturen (58 %) och på andra plats kom välbefinnande (38 %). (Statistikcentralen 2019b).”
Destias planer kommer att hindra och försvåra kulturevenemang, särskilt i Dalsbruk, sportevenemang som cykeltävlingen Nordic Gravel Series, kränka den naturliga miljön och inte främja turisternas välbefinnande.
I programmet för besöksnäringar står det vidare att
”Man kommer att öka attraktionskraften och behålla turisterna genom att särskilt investera i följande teman som stöder turism och multilokalisering: 1. kulturturism (utveckling av kulturupplevelser och kulturprodukter) 2. naturturism (utveckling av naturturism och naturupplevelser).”
Inget av dessa främjas av Destias planer.
Besöksnäringsprogrammet pekar också på att
”Faktorer som mest påverkar valet av Kimitoön – Natur och närhet till skärgården – Mer fridfull livsstil – … – Säkerhet Källa: Kimitoön Migrant Survey 2016-2021”.
Destias planer har en negativ inverkan på dessa faktorer.
I kommunens miljöprogram (s. 3) står det att
”Ett aktivt miljöprogram har även en positiv inverkan på kommunens näringsliv och attraktivitet. Lokala företag kan se kommunens miljöarbete som en bidragande faktor till både stabilare verksamhetsmiljö och möjligheter till nya affärsverksamheter, medan en livskraftig natur är attraktiv både för invånare och turister.”
och att
”Redan i början av processen stod det klart att fokus på enbart klimatfrågor inte är nog, utan att programmet även måste omfatta Kimitoöns mångsidiga, unika natur och omgivning.”
Destias planer kommer inte att ha någon betydande positiv inverkan på kommunens ekonomi, och absolut inte på dess attraktionskraft. Tvärtom kommer de att ha en negativ – och i vissa fall mycket permanent – inverkan på Kimitoöns mångsidiga, unika natur och miljö.
I miljöprogrammet noteras vidare (s. 6-7) att
”I dagens läge är vägtrafiken, lantbruket och arbetsmaskiner de största källorna till växthusgaser på Kimitoön, tillsammans utgör de nästan 50 % av utsläppen (Figur 2). Personbilarna utgör en stor del av vägtrafikens totala utsläpp på Kimitoön: 62 % av utsläppen kommer från personbilar och 38 % från tung trafik. På nationell nivå år Finlands mål att halvera utsläppen från vägtrafiken före 2030.”
Målet (s.18) är att minska CO2e-utsläppen från transporter med 50% till 2030. Om Destias planer genomfördes skulle detta mål bli mycket svårare att uppnå.
Medan kommunens näringslivsprogram uppenbarligen vill investera i att skapa och behålla nya, året-runt-företag och arbetstillfällen, följer programmet kommunens strategi genom att t.ex. säga (s. 9)
”Här erbjuds livskvalitet med närhet till hav, skog och landsbygd, en trygg vardag…”
och att (s. 10):
”… Här erbjuds livskvalitet med närhet till hav, skog och landsbygd, en trygg vardag … som drar fördel av den gröna omställningen samt tar vara på den uppskattning som finns för hållbarhet. ”
Destias planer passar inte heller in i den ekonomiska agendan.
Kommunens mark- och boendepolitiska program kommer att förnyas inom en snar framtid och näringslivsnämnden har fattat ett beslut i september som anger att:
”Målsättningen är att den nya utvecklingsbilden skulle vara färdig under 2024. …
I planen betonas samhällsstrukturfrågor så som funktionalitet, principer för placering av tilläggsbyggande, planering av centrum- och servicenät, trafikarrangemang och utveckling av samhällets grönstruktur. Med hjälp av utvecklingsbilden kan man specificera olika slags planeringsbehov och anvisa lämpliga planeringsredskap för att lösa dem samt styra planeringens innehåll.”
Det skulle därför vara lämpligt att skjuta upp beviljandet av Destias tillstånd åtminstone tills det nya markanvändnings- och bostadspolitiska programmet och utvecklingsplanen har slutförts.
Lagar och förordningar
Många lagar och förordningar är inriktade på att begränsa olägenheter och utsläpp endast inom verksamhetsområdet. När det gäller detta specifika projekt är dock olägenheterna utanför området betydande i förhållande till ortens storlek och dess verksamhet, eftersom transporterna kommer att öka den nuvarande måttliga trafikvolymen på vägarna på Kimitoön, både när det gäller antalet fordon och, i synnerhet, när det gäller ton. Följande rättsliga bestämmelser och föreskrifter bör därför också på allvar tas i beaktande på platser där den trafik som genereras av stenbrytningsverksamheten kommer att öka olägenheterna eller farorna jämfört med den nuvarande situationen, såsom Dalsbruk och de vägar på vilka transporterna äger rum.
Miljöskyddslagen 1§
Syftet med lagen, avsnitt 2
”att säkerställa en hälsosam och trivsam miljö som är hållbar när det gäller naturens ekonomi och mångfald…”
Miljöskyddslagen § 5
Definitioner, punkt 2,
”Förorening av miljön (betyder) utsläpp som antingen i sig eller tillsammans med andra utsläpp:
…d) minskar den allmänna trivseln i miljön eller särskilda kulturvärden,
e) minskar miljöns lämplighet för allmän rekreation,
f) skadar eller medför olägenhet för egendom eller dess användning”
Markanvändnings- och bygglagen §1
”Syftet med denna lag är att reglera områdesanvändningen och byggandet för att på det sättet skapa förutsättningar för en bra livsmiljö och främja en ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt hållbar utveckling.”
Lag angående vissa grannelagsförhållanden §17
”Syftet med denna lag är att reglera områdesanvändningen och byggandet för att på det sättet skapa förutsättningar för en bra livsmiljö och främja en ekologiskt, ekonomiskt, socialt och kulturellt hållbar utveckling.
Vid bedömning av hur oskäligt besväret är skall beaktas de lokala förhållandena, hur vanligt besväret i övrigt är, hur kraftigt och varaktigt besväret är, den tidpunkt då besväret uppstod samt andra motsvarande omständigheter.”
och kommunens egna miljöskyddsföreskrifter
§1 MÅL
”1.1 Syftet med miljöskyddsföreskrifterna är att med beaktande av de lokala förhållandena i kommunen… bevara en hälsosam, trivsam, samt ekologiskt hållbar och mångsidig miljö”.
Lagstiftning om företagens ansvar HE 20/2023
Dessa framtida ändringar av paragraferna kan ha en inverkan på Destias projekt, varför beviljandet av tillståndet åtminstone bör skjutas upp tills denna lagstiftning har antagits i Finland.
De Gröna i Kimitoön anser dessutom att om tillståndet beviljas ska det tydligt framgå
1) endast en transportväg som bäst passar kommunens strategi, turism-, miljö- och ekonomiska program och det framtida markanvändnings- och bostadspolitiska programmet. Om man i ett senare skede vill avvika från den rutt som anges i tillståndet måste man ansöka om ett nytt tillstånd. Ändringen av rutten måste motiveras på ett sådant sätt att den passar in i kommunens strategi och program.
2) att transporter under inga omständigheter får passera genom byn Dalsbruk. De kommer att störa trafiken, negativt förändra atmosfären i det idylliska bysamhället, äventyra säkerheten för resenärer och eventuellt skada byggnader.
3) Maximalt antal bilar/dag för transport. Med de uppgifter som Destia för närvarande tillhandahåller är det inte möjligt att beräkna antalet fordon per dag, uppgifterna är alltför oprecisa.
4) att övervakningen av tillståndsvillkoren bör organiseras på ett nytt sätt, så att mätningarnas noggrannhet enkelt kan verifieras. Till exempel kan bullermätningar presenteras live för att visa vad som faktiskt händer.
5) Information om efterlevnaden av tillståndsvillkoren bör årligen tillhandahållas lokalsamhället, på ett enkelt språk och visualiserat.
6) att tillståndet inte bör beviljas för 10 år direkt, utan bör granskas och förnyas t.ex. vartannat år.
7) Destia bör kompensera för koldioxidutsläppen från sin planerade verksamhet genom att plantera träd på Kimitoön. Även om allmänna kompensationssystem ännu inte är fullständiga och därför inte används i stor utsträckning, kommer trädplantering naturligtvis att ha en positiv effekt på minskningen av koldioxidutsläpp. Destia kan väl kompensera sina koldioxidutsläpp på det sätt som beskrivs i Kaartinens avhandling ”Environmentally responsible and carbon neutral aggregate production” för Destia 2021 under ”8.6 Carbon offsetting”.
Dessutom måste Museiverket ges möjlighet att yttra sig om den planerade tunga trafikens inverkan på det gamla och värdefulla byggnadsbeståndet i Dalsbruk innan ett beslut fattas om tillståndet.