Select Page

Prosessi on ollut ennenkuulumattoman avoin ja selkeä, mutta – ehkä poliitikkojenkin tottumattomuudesta näin avoimeen prosessiin – varsinaista ratkaisukeskeistä keskustelua eri vaihtoehdoista ei vielä juurikaan ole käyty. Olemme tekemässä tulevaisuutta. Vaikeuksien tunnustamisen ohessa meidän on nähtävä selkeästi se mahdollisuuksien tie, joka meille nyt aukenee.

Kehittämissuunnitelmassa ei ole kiinnitetty riittävästi huomiota Taalintehtaan potentiaaliin kasvukeskuksena. Konsulttiyritys Vertikalin toimittamasta numeromateriaalista näkyy, että Taalintehtaan koulujen oppilasmäärien laskeva trendi on huomattavasti alhaisempi kuin Kemiön kouluissa. Taalintehtaan ruotsinkielisen yläasteen siirtämisellä Kemiöön ja suomenkielisen vihreä-lippu-tunnustuksen saaneen ala-asteen yhdistäminen toiseen kiinteistöön voisi olla negatiivinen vaikutus Taalintehtaan vetovoimaan lapsiperheille. Kemiönsaaren Vihreät haluaa antaa Taalintehtaalle mahdollisuuden kehittyä kasvukeskuksena ja tämän takia muutoksia koulujen lakkauttamisesta ja yhdistämisestä Taalintehtaalla tulee harkita vasta muutaman vuoden päästä.

Kemiönsaaren Vihreät haluaa nostaa esiin ennakkoluulottomia vaihtoehtoja esimerkiksi valinnaisaineiden opetuksessa. Yhteistyötä aikuisopiston kanssa pitää selvittää esimerkiksi vieraiden kielien osalta. Valinnaisten kielten opetusta voitaisiin järjestää koulutuntien aikaan siten, että aikuis- ja senioriväestö voisi osallistua tunneille. Näin saavutettaisiin monia positiivisia tuloksia: 1) valinnaisaineiden määrää voidaan lisätä, kun potentiaalinen osallistujamäärä kasvaa, 2) eri sukupolvet kohtaavat, joka vastaa nuorison We make transition-hankkeessa esittämään toiveeseen eri sukupolvien kohtaamisista. Voidaanko valinnaiset aineet keskittää yhteen kouluun ja saada paremmin opettajia? Lisäksi etäopetukseen ollaan valtiovallan taholta kehittämässä aivan uusia ratkaisuja, jotka voivat auttaa tulevaisuuden opettajapulassa.

Yläasteen keskittämisen pelkästään Taalintehtaalle on sanottu olevan mahdotonta tilojen puutteen vuoksi. Vertikalin toimittamien tietojen perusteella ruotsinkielisten oppilaitten määrä/koulutila ei laskennallisesti nousisi edes 15 oppilaaseen/tila, vaikka Kimitonejdens skolan luokat 7-9 yhdistettäisiin Dalsbruks skolaniin. Lukio ja yläaste tarvitsevat toisiaan. Lukion oppilasmäärä nostaa laskennallista oppilasmäärää/tila 19 oppilaaseen, joka sekin on siedettävä luku. Nämä ovat laskennallisia keskiarvoja ja niiden tueksi päättäjät tarvitsevat tarkempia tietoja oppilaitten jakamisesta luokkiin, jotta nähdään mitkä mahdollisuudet todellisuudessa ovat. Taalintehdas sopii erinomaisesti merellisen lukion tyyssijaksi. Yhteistyötä suomalaisen Origin by Ocean -yrityksen kanssa voitaisiin harkita. Esimerkiksi yrityksen ajama rakkohaurun kasvatus lisäisi paitsi kiinnostusta Itämereen, myös elinkeinomahdollisuuksia saarella.

Jos tilat eivät nykyisissä koulurakennuksissa Taalintehtaalla kuitenkaan riitä, voidaan käydä keskustelua mahdollisuudesta sijoittaa osa koulutiloista virastotalon tontille. Lähtökohtaisesti ulkopuolinen investoija rahoittaisi rakennuksen, josta kunta vuokraisi osan koululuokkia varten, lopun tiloista muodostuessa asunnoista, yrityksistä, kulttuuri- ja käsityötiloista jne. Valmis vuokraaja alentaa investoijan kynnystä aloittaa hanke.

Hitis-Rosala skola on säilytettävä saariston elinvoimaisuuden nimissä ja oppilaiden koulumatkojen vuoksi niin pitkään kuin mahdollista.

Kehittämissuunnitelmaan tulee lisätä visuaalinen osio muutoksista, jotta suunnitelmien vaikutukset kouluverkossa on helppo nähdä. On erinomaista, että suunnitelma asettaa opetuksen tason etusijalle, mutta päättäjien on tiedostettava päätöstensä taloudelliset vaikutukset ja siksi suunnitelmassa on käsiteltävä eri vaihtoehtojen kustannuksia.

 

Kemiönsaaren Vihreät peräänkuuluttaa lisä-aikaa aivoriihikeskusteluille eri toimijoiden kesken ja erilaisten vaihtoehtojen tarkempaa selvitystä ennen suunnitelmasta päättämistä.

Kemiönsaaren Vihreitten valtuustoryhmän ja hallituksen puolesta,
Satu Zwerver