Select Page

Mielipide Destia Oy:n  maa-ainesten ottamisen lupahakemukseen sekä ympäristölupaan kallion louhintaan ja kiven murskaukseen kiinteistöllä Korpsnokärret 322-527-6-13-12-2023
De Gröna i Kimitön rf, Kemiönsaaren Vihreät ry, 4.12.2023.

Destian hakemat luvat ovat ristiriidassa kunnan strategian, kunnan matkailu-, ympäristö-, elinkeino-ohjelmien sekä maankäyttö- ja asuntopoliittisen ohjelman kanssa kuin myös ympäristönsuojelulain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä naapurussuhdelain että kunnan omien ympäristönsuojelumääräysten kanssa. Lisäksi EU:n liikkeelle panemat vastuullisuuslait tulevat vaikuttamaan suunnitellun toiminnan sääntelyyn, erityisesti sosiaalisten vaikutusten osalta.

Tästä johtuen Kemiönsaaren Vihreät esittää mielipiteenään, että Destialle ei tule myöntää sen anomia lupia. Alla perustelut.

Jos kunta päättää myöntää luvan, tulee ehtojen olla selkeitä ja niiden arvojen helposti ja luotettavasti tarkastettavia. Erityisesti kuljetuksien reitti ja määrät on kirjattava selkeästi lupaehtoihin. Alempana tarkempia mielipiteitä ehdoista.

 

Strategia ja ohjelmat

Kunnan tuoreessa strategiassa sanotaan, että
Vuonna 2030 Kemiönsaari on houkutteleva ja terveyttä edistävä asuinkunta, jonka vastaanottava yhteisöllisyys on syvästi juurtunut seudun historiaan ja joka tarjoaa nykyaikaisia, ekologisesti kestäviä arjen ratkaisuja. Hyödynnämme täysimääräisesti sijaintiamme, jolle on luonteenomaista elävä saaristo, rauhoittava luonto ja vehreä maaseutu.

Destian suunnitelmat haittaavat edellä lihavalla merkittyjä strategian kohtia.

Kunnan matkailuohjelmassa todetaan, että
Kotimaanmatkoilla maksullisessa majoituksessa kohteen valitsemisessa motivaationa eniten ovat tasaisesti kulttuuri ja viihde (34 %), urheilu tai liikunta (32 %) sekä (luonto 31 %). Kotimaanmatkoilla ilmaismajoituksessa kohteen valinnan motivaationa on ylivoimaisesti eniten luonto (58 %) ja toiseksi tärkeimpänä hyvinvointi (38 %). (Tilastokeskus 2019b.)”.

Destian suunnitelmat haittaavat ja vaikeuttavat kulttuuritapahtumia etenkin Taalintehtaalla, urheilutapahtumia, kuten Nordic Gravel Series-pyöräilytapahtumaa, rikkovat luonnonrauhaa eivätkä edistä matkailijoiden hyvinvointia.

 Edelleen matkailuohjelmassa sanotaan, että
Veto- ja pitovoimaa kasvatetaan panostamalla erityisesti seuraaviin matkailua ja monipaikkaisuutta tukeviin teemoihin: 1. Kulttuurimatkailu (kulttuurielämysten ja -tuotteiden kehittäminen) 2. Luontomatkailu (luontomatkailun ja -elämysten kehittäminen).

Kumpaakaan näistä Destian suunnitelmat eivät tue.

Matkailuohjelmassa muistutetaan myös, että
Tekijät, jotka vaikuttavat eniten Kemiönsaaren valitsemiseen – Luonto ja saariston läheisyys – Rauhallisempi elämäntahti – … – Turvallisuus Lähde: Kemiönsaaren muuttajakysely 2016-2021”.

Destian suunnitelmat vaikuttavat negatiivisesti näihin tekijöihin.

 

Kunnan ympäristöohjelmassa (s. 3) sanotaan, että
Aktiivisella ympäristöohjelmalla on myös myönteinen vaikutus kunnan elinkeinoelämään ja vetovoimaisuuteen. Paikalliset yritykset voivat pitää kunnan ympäristötyötä sekä vakaamman liiketoimintaympäristön että uusien liiketoimintojen mahdollisuutena, ja elinvoimainen luonto vetää puoleensa sekä asukkaita että matkailijoita.”
ja että
Jo prosessin alussa kävi selväksi, että keskittyminen pelkästään ilmastokysymyksiin ei riitä, vaan että ohjelmaan on sisällytettävä myös Kemiönsaaren monipuolinen, ainutlaatuinen luonto ja ympäristö.”

Destian suunnitelmilla ei ole merkittävää myönteistä vaikutusta kunnan elinkeinoelämään eikä varsinkaan vetovoimaisuuteen. Niillä sitä vastoin on – ja osittain erittäin pysyvä – negatiivinen vaikutus Kemiönsaaren monipuoliseen, ainutlaatuiseen luontoon ja ympäristöön.

Ympäristöohjelmassa huomautetaan edelleen (s. 6-7), että
”Tällä hetkellä tieliikenne, maatalous ja työkoneet ovat Kemiönsaaressa suurimmat kasvihuonekaasujen lähteet. Niiden osuus päästöistä on lähes 50 prosenttia (Kuva 2). Henkilöautojen osuus tieliikenteen kokonaispäästöistä Kemiönsaaren alueella on suuri: päästöistä 62 % on henkilöautoista ja 38 % raskaasta liikenteestä. Kansallisella tasolla Suomen tavoitteena on puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteena on (s.18) liikenteen CO2e-päästöjen väheneminen 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Destian suunnitelmien toteutuessa tämä tavoite olisi huomattavasti vaikeampi toteuttaa.


Kunnan elinkeino-ohjelma
osaltaan tietenkin haluaa panostaa uusien, ympärivuotisten  yritysten ja työpaikkojen syntymiseen ja niiden pitämisen, mutta ohjelma seuraa kuitenkin kunnan strategiaa todeten esimerkiksi, että (s. 9)
Täällä tarjotaan elämänlaatua meren, metsän ja maaseudun läheisyydessä, turvallista arkea…
ja että  (s. 10):
”…kunta edistää monipuolisen elinkeinorakenteen kehittymistä ja kestävää kasvua … ja hyödyntää vihreää siirtymää ja se (sitä) arvostus(ta), jota kestävyys nauttii.”

Destian suunnitelmat eivät sovi elinkeino-ohjelmankaan pirtaan.


Kunnan maankäyttö- ja asuntopoliittinen ohjelma
tullaan uusimaan lähiaikoina ja elinkeinolautakunta on tehnyt syyskuussa päätöksen, jossa mainitaan seuraavaa:
Tavoitteena on, että uusi kehityskuva olisi valmis vuoden 2024 aikana. … Siinä korostuvat yhdyskunnan rakenteelliset kysymykset, kuten toimivuus, lisärakentamisen sijoittumisperiaatteet, keskus- ja palveluverkon suunnittelu, liikenteen järjestelyt sekä yhdyskunnan viherrakenteen kehittäminen. Kehityskuvan avulla voidaan erilaiset suunnittelutarpeet yksilöidä ja osoittaa niiden ratkaisemiseen sopivat suunnitteluvälineet sekä ohjata suunnittelun sisältöä.

Destian lupien myöntäminen olisi tämän mukaan paikallaan vähintäänkin siirtää siksi, kunnes uusi maankäyttö- ja asuntopoliittinen ohjelma ja kehityskuva ovat valmistuneet.

 

Lait ja määräykset

Monet lait ja määräykset keskittyvät haittojen ja päästöjen rajoittamiseen pelkästään itse toiminta-alueella. Tässä nimenomaisessa hankkeessa haitat muualla kuin itse toimintapaikalla ovat kuitenkin  huomattavan suuret suhteutettuna paikkakunnan kokoon ja toimintoihin, koska kiviainekuljetukset nostavat Kemiönsaaren teiden nykyisiä maltillisia liikennemääriä, niin ajoneuvojen määrien kuin varsinkin tonneissa. Siksi seuraavat lakipykälät ja määräykset tulee ottaa vakavasti huomioon myös niillä paikoilla, joilla louhostoiminnasta aiheutuva liikenne lisää haittoja tai vaaraa nykyiseen verrattuna, kuten Taalintehtaalla ja teillä, joilla kuljetus tapahtuu.

 

Ympäristönsuojelulaki 1§
Lain tarkoitus, kohta 2
”turvata terveellinen ja viihtyisä sekä luonnontaloudellisesti kestävä ja monimuotoinen ympäristö…”

Ympäristönsuojelulaki 5§
Määritelmät, kohta 2,
”ympäristön pilaantumisella (tarkoitetaan) sellaista päästöä, jonka seurauksena aiheutuu joko yksin tai yhdessä muiden päästöjen kanssa:
…d) ympäristön yleisen viihtyisyyden tai erityisten kulttuuriarvojen vähentymistä;
e) ympäristön yleiseen virkistyskäyttöön soveltuvuuden vähentymistä;
f) vahinkoa tai haittaa omaisuudelle taikka sen käytölle”

 

Maakäyttö- ja rakennuslaki §1
”Tämän lain tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä.”

 

Laki eräistä naapuruussuhteista §17
”Kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa ei saa käyttää siten, että naapurille, lähistöllä asuvalle tai kiinteistöä, rakennusta tai huoneistoa hallitsevalle aiheutuu kohtuutonta rasitusta ympäristölle haitallisista aineista, noesta, liasta, pölystä, hajusta, kosteudesta, melusta, tärinästä, säteilystä, valosta, lämmöstä tai muista vastaavista vaikutuksista.

Arvioitaessa rasituksen kohtuuttomuutta on otettava huomioon paikalliset olosuhteet, rasituksen muu tavanomaisuus, rasituksen voimakkuus ja kesto, rasituksen syntymisen alkamisajankohta sekä muut vastaavat seikat.”

 

sekä kunnan omat
ympäristönsuojelumääräykset
§1 TAVOITTEET
”1.1 Ympäristönsuojelumääräysten tarkoituksena on kunnan paikalliset olosuhteet huomioon ottaen
… säilyttää terveellinen, viihtyisä, sekä ekologisesti kestävä ja monipuolinen ympäristö”.

 

Yritysvastuulainsäädäntö HE 20/2023
Näillä tulevilla pykälämuutoksilla voi olla vaikutusta Destian hankkeeseen, minkä takia luvan antamista tulee vähintään lykätä, kunnes tämä lainsäädäntö on Suomessa hyväksytty.

 

Lisäksi Kemiönsaaren Vihreitten mielipide on, että jos lupa kuitenkin myönnetään tulee
luvassa kirjata yksiselitteisesti
1) vain yksi valittu kuljetusreitti, joka parhaiten sopii kunnan strategiaan sekä matkailu- ympäristö- ja elinkeino-ohjelmiin sekä tulevaan maankäyttö- ja asuntopoliittiseen ohjelmaan.
Jos luvassa mainitusta reitistä halutaan myöhemmin poiketa tulee siihen hakea uutta lupaa, reitin muutos tulee perustella niin, että se sopii kunnan strategiaan ja ohjelmiin.
2) että kuljetukset eivät missään nimessä voi mennä Taalintehtaan kylän lävitse. Ne häiritsevät siellä liikkumista, muuttavat idyllisen kyläyhteisön ilmapiiriä negatiivisesti ja vaarantavat liikkujien turvallisuuden ja vaurioittavat mahdollisesti rakennuksia.
3) maksimi automäärä/pv kuljetuksille. Destian tällä hetkellä toimittamilla tiedoilla ei ole mahdollista laskea päivittäistä ajoneuvomäärää, tiedot ovat liian epätarkat.
4) että lupaehtojen valvontaa tulee järjestää uudella tavalla, niin että mittausten oikeellisuus on helposti todennettavissa. Esimerkiksi melumittauksista voidaan tehdä live-esitys, joka näyttää todellisen tapahtuman.
5) että lupaehtojen täyttymisestä tulee vuosittain tiedottaa paikallisille, selkokielellä ja visualisoituna.
6) että lupaa ei pidä myöntää suoraan 10 vuodeksi, vaan lupa on tarkistettava ja uusittava esim. kahden vuoden välein.
7) että Destian tulee kompensoida suunnittelemansa toiminnan CO2-päästöt istuttamalla puita Kemiönsaarelle. Vaikka yleiset kompensaatiojärjestelmät ei vielä ole aukottomia eivätkä sen takia laajassa käytössä, on puiden istuttamisella tietenkin positiivinen merkitys CO2-päästöjen vähentämiseen. Destia voi hyvin kompensoida CO2-päästönsä  Kaartisen Destialle vuonna 2021 tekemässä opinnäytetyössään ”Ympäristövastuullisen ja hiilineutraalin kiviaineksen tuotanto” kohdassa ”8.6 Hiilikompensaatio” kuvaamalla tavalla.

Lisäksi Museovirastolle pitää antaa mahdollisuus antaa lausunto suunnitellun raskaan liikenteen vaikutuksista Taalintehtaan vanhaan ja arvokkaaseen rakennuskantaan ennen luvasta päättämistä.