Select Page

På kommunstyrelsens föredragningslista för nästa vecka kommer kommundirektör Erika Strandberg att ta upp frågan om en eventuell MKB för Galtarby stenbrott. Kommundirektörenn agerade snabbt efter att ha hört (från De Gröna) om saken och föreslår nu följande utlåtande:

”Kommunstyrelsen konstaterar inledningsvis att det inte normalt ligger i kommunstyrelsens kompetensområde att bedöma frågor som hänför sig till miljölagstiftningen, utan att denna uppgift är ålagd bygg- och miljötillsynsnämnden. Kommunstyrelsen begränsar sig därför i sitt utlåtande att lyfta fram de aspekter i lagen om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning som hänvisar till de direkta och indirekta verkningar som ett projekt eller en verksamhet medför för befolkningen samt för människors hälsa, levnadsförhållanden och trivsel samt till samhällsstrukturen, landskapet, stadsbilden och kulturarvet (lag om förfarandet vid miljökonsekvensbedömning § 2).

Dalsbruks centrum är klassificerat som byggd kulturmiljöer av riksintresse (RKY). De byggda miljöerna av riksintresse representerar olika utvecklingsfaser för vårt land och avspeglar historien. Historiskt har Dalsbruks geografiska läge, med tillhörande hamn, betytt att Dalsbruk utvecklats. De här aspekterna är idag de som dels möjliggör nya näringsgrenar, men som också utmanar hållbarheten i det kulturhistoriska arvet.

Kommunstyrelsen observerar att stenbrottet kan ge positiva bidrag till näringslivet och skapa nya arbetsmöjligheter för lokalbefolkningen. I dessa ekonomiskt utmanande tider är det av
yttersta vikt att säkerställa att kommunens näringsliv är diversifierat och motståndskraftigt. Detta konstaterat är det viktigt att notera att besöksnäringen, en betydande del av vår ekonomi, bör särskilt skyddas och inte oskäligt påverkas av stenbrottet.

Deltidsboende och distansarbete, som utgör betydande aspekter av vår livskraft, måste också vägas in i beslutet för att upprätthålla och stärka attraktiviteten i kommunen. Deltidsboende utgör en viktig del av vår samhällsstruktur och bidrar till en stabil och mångsidig befolkningssammansättning. Det ger också möjligheten till ökad lokal konsumtion och deltagande i det lokala samhällslivet. Detta kommer inte bara att gynna individerna som bor här, utan också stärka kommunens övergripande livskraft och ekonomi.

Samtidigt önskar Kimitoöns kommun betona att den är medveten om vikten av att balansera dessa ekonomiska fördelar med ansvarsfull hantering av miljöaspekterna. Kommunstyrelsen betonar att kommunen fungerar miljömedvetet i all sin verksamhet i enlighet med sitt miljöprogram. I en tid där hållbarhet är avgörande måste ekonomiska fördelar av stentäkten lösas så att ansvarsfull miljöhantering även garanteras.

Kommunstyrelsen ber Närings- miljö- och trafikcentralen att i sin bedömning avväga i vilken grad transportrutterna kan påverka naturvärden, människors hälsa, levnadsvillkor, trivsel samt
samhällsstruktur, landskap, stadsbild och kulturarv.

Samtidigt anser kommunstyrelsen att det är av stor vikt att aktörerna förbinder sig till att aktivt arbeta för att minimera negativa miljökonsekvenser genom att implementera noggrant utformade miljöskyddsåtgärder och främja hållbara metoder.

Kimitoöns kommun kommer att fortsätta samarbeta med relevanta intressenter och invånare för att säkerställa en öppen och transparent dialog. Detta är avgörande för att väga de ekonomiska fördelarna mot bevarandet av den lokala miljön och för att säkerställa långsiktig hållbarhet för Kimitoöns kommun både för nuvarande näringar och potentiella framtida etableringar inom olika branscher. Sammanfattningsvis, för att säkerställa en hållbar utveckling och attraktivitet i Kimitoöns kommun för näringsidkare är det avgörande för att bevara och främja miljö som stöder och lockar till etableringar. ”

Det här är verkligen bra. Vi får se var styrelsen beslutar.
Läs hela förslaget: 12.2.2024 § 24

Bygg- och miljötillsynsnämnden röstade nej till de Grönas Milla Rasilas förslag om ett tydligt ja till MKB. Det som återstod var formuleringen:
”…Behov att tillämpa MKB enligt lag 252/2017 § 3 mom. 1 finns inte.

Däremot anser nämnden att det är bra om Närings-, trafik- och miljöcentralen med tanke på att bruksorten Dalsbruk planerats som genomfartsort för grustransporter granskar om MKB förfarandet enligt lag 252/2017 § 3 mom. 2 bör tillämpas.”