Select Page

Näringslivsnämnden hade aftonskola igår, den 28 augusti 2024, för att gå igenom resultatet av Kommunbarometern och en preliminär verksamhet för nästa år.

I kommunbarometern betygsätter företagarna kommunens resultat ur ett företagar-/affärsperspektiv. Kimitoön har klarat sig bra hittills, men den här gången var uppgången riktigt betydande. Kimitoön  fick betydligt högre poäng än riksgenomsnittet inom nästan alla områden i undersökningen. Resultaten återspeglar utvecklingsavdelningens positiva, öppna och proaktiva attityd. Vi har det bra här. Hårt arbetande och kompetenta tjänstemän jobbar med entusiasm för hela kommunen. Att arbeta för entreprenörskap lönar sig, för när det går bra för företagen går det bra för kommunen – det leder till jobb och skatteintäkter. Och man glömmer inte heller naturen eller miljön för i kommunens näringslivsprogram nämns också hållbart näringsliv och hållbar utveckling.

Näringslivsnämnden ansvarar för näringslivstjänster (företagande, utvecklings- och utbildningstjänster, information och landsbygdsfrågor samt upphandling), sysselsättning och arbetssökande, attraktions- och intressebevakningstjänster, trafik och kommunikationsförbindelser samt skärgårdstjänster. Det här stora verksamhetsområdet sköts av 5 personer plus projektanställda (9) och nästa år kommer ytterligare 2-3 personer att arbeta med sysselsättning. Budgeten för nämnden har varit i storleksordningen en miljon, projektmedarbetarna finansieras vanligtvis till ca 80% med externa medel. Nästa år kommer budgeten att fördubblas då TE-centralens verksamhet övergår till kommunen. Också i den frågan har tjänstemännen och -kvinnorna den positiva attityd som är typisk för Kimitoön – man betonar möjligheterna snarare än svårigheter. Hur mycket bättre kan vi inte sköta sysselsättningsfrågorna när vi har lokalkännedom till vår hjälp?

Ett positivt förhållningssätt och kommunikation är något vi alla kan sträva efter. Situationen här är bra, och utgångspunkten när det gäller natur, miljö, tjänster och kultur är riktigt bra. Låt oss försöka få detta budskap fram med kraft.