Select Page

”Riippumatta siitä, miten huomenna käy, niin Vihreät arvot ovat voittaneet jo nyt kampanjan aikana!” puheenjohtaja Lea iloitsee. ”Olemme tuoneet tärkeimmät teemamme; ympäristön, tasa-arvon, avoimuuden ja osallisuuden näkyvästi ja positiivisesti esille keskusteluissa. Ennakkoäänestysprosentti kotikunnassamme oli jo valtakunnallisesti erittäin korkea, toivottavasti loputkin asukkaat haluavat kertoa oman mielipiteensä huomenna!”

Anu arvioi kunnan poliittista ilmapiiriä uuden asukkaan silmin: ”Olen kuullut todella monen arvostelevan kunnan aiempaa päätöksentekoa kabinettipolitiikaksi tai hyvä-veli-kerhoksi, jossa demokratia joskus kyseenalaistuu. Nyt kampanjan aikana useat ihmiset ovat tulleet vaalitilaisuuksissa kiittämään, miten me Vihreät olemme tuoneet kuntapolitiikkaan mukaan raikkaan tuulahduksen avoimuutta ja uudenlaista yhteistyötä.”

Yhteistyöllä tosiaan aloitettiinkin: käynnistimme kampanjoinnin varaamalla K-Kompassin asukkaiden kohtauspaikaksi ja kutsuimme kaikki puolueet mukaan. Osalla resurssit antoivat myöten, ja neljän puolueen voimin keskustelimme yhdessä kuntalaisten ja tietysti myös toisten ehdokkaiden kanssa Politiikan pop up -tapahtumassa kymmenen päivän ajan. Jatkoa seurasi Taalintehtaan torilla, jossa lauantaisin kampanjoitiin yhteistuumin.

Siltojen rakentaminen oli teemana Taalintehtaalla myös viime viikon perjantaina, kun ulkoministerin erityisedusta ja presidenttiehdokas Pekka Haavisto Kemiönsaaren Vihreiden kutsumana veti tuvan täyteen keskustelijoita alustaen aiheesta ”Konfliktien ratkaisemisesta”. Kulttuurien välinen vuorovaikutus ja pakolaisten kotouttaminen ovat lähellä Samin sydäntä: ”Paikkakunnan nuoret ottivat tilaisuudessa mahtavan aktiivisesti kantaa suvaitsevaisuuden ja yhteisöllisyyden puolesta! Hienoa, että myös alueen lehdet jatkoivat keskustelua esille nostamistamme teemoista, kieli-ilmapiiristä ja koulujen yhteistyöstä.”

Ilmeisesti Kompassin Pop up oli onnistunut kokemus myös muiden mielestä, sillä RKP tarjosi kaikille puolueille jatkoajan: Politiikan pop-up palasi paikalle lähes kaikkien puolueiden ja ryhmien voimin nyt keskiviikosta lauantaihin saakka. Kurt ja Moha ideoivat ja toteuttivat tapahtumaan Livestream -videoinnin, jonka avulla vielä useampi kuntalainen pääsisi osallistumaan keskusteluun. ”Kaikki eivät ennätä, pääse tai ehkä uskallakaan tulla paikanpäälle juttelemaan. Video tuo vaaliteemat ja ryhmien näkemykset itselle sopivaan aikaan kotisohvalle. Aika loppui tällä kertaa kesken, mutta seuraavia vaaleja varten voisimme yhdessä miettiä, miten videoyhteys saataisiin vielä helpommin myös esimerkiksi palveluasumisen asiakkaille käyttöön.” Kurt pohtii ja muistuttaa, että Livestream -lähetys jatkuu tänään kello 14 alkaen. Mistä aiheesta sinä haluaisit kuulla ehdokkaiden mielipiteitä?

Vielä on yksi päivä aikaa miettiä, kuka on sinulle se kaikkein sopivin valinta. Vihreämpi Kemiönsaari on mahdollinen, kunhan käytät ääntäsi!